«….میخواهند برروی ذهن ملت ما و برروی رفتار ملت ما – جوان، نوجوان، حتی کودک– اثرگذاری کنند. این بازیهای اینترنتی از جملهی همین است؛ این اسباببازیهایی که وارد کشور میشود از جملهی همین است که من چقدر سر قضیهی تولید اسباببازی داخلىِ معنیدار و جذاب حرص خوردم با بعضی از مسؤولین این کار که، این کار را دنبال بکنند؛
… اسباببازی رایج بچههای ما شده تفنگ. خب بابا! آمریکاییها که پدرجد ما در این کارند، الان پشیمانند، درآن درماندهاند که چهکار کنند. ما بچههای خودمان را که اَلَکدولَک بازی میکردند که تحرک داشت و خوب بود، گرگمبه هوا بازی میکردند که کار بسیار خوبی بود و ورزش بود و بازی و سرگرمی بود، یا این چیزی که خط کشی میکنند و لىِلىِ میکنند –بازىِ بچههای ما اینها بود– آوردهایم نشاندهایم پای اینترنت، نه تحرک جسمی دارند، نه تحرک روحی دارند، و ذهنشان تسخیر شده به وسیلهی طرف مقابل. خب بیایید بازی تولید کنید، بازی ترویج کنید، همین بازیهایی که بنده حالا اسم آوردم و دهتا از این قبیل بازی [که] بین بچههای ما از قدیم معمول بوده را ترویج کنید؛ [این] یکی از کارها است، اینها را ترویج کنید.
ما همهاش نباید نگاه کنیم ببینیم که غربیها از چهجور بازیهایی حمایت میکنند، ما هم از همان بازی حمایت بکنیم. خب حالا من نمیخواهم راجع به بعضی از این ورزشها چیزی بگویم، اما خب ما خیلی کارهای خوب داریم که مال ما است؛ من [قبلا] گفتم، (۱) چوگان مال ما است، دیگران به اسم خودشان کردند؛ (۲) [خب] این را ترویج کنید؛ ورزش باستانی یک ورزش زیبا و هنری است، خب این را ترویج کنید؛ اینها را پیش ببرید و ترویج کنید که بچهها [سراغ اینها] بروند. بچههای ما – نوههای بنده – اسم بازیکنان و ستارههای فوتبال دنیا را خیلی خوب بلدند، یکی یکی همینطور مکرر اسم اینها را میآورند؛ این طرفدار این است، آن طرفدار آن است، لباس نمیدانم فلان تیم فرنگی را این میپوشد، آن یکی لباس تیم دیگر را میپوشد، اما اسم مثلا فرض کنید که فلان دانشمند معاصر خودشان را نمیشناسند؛ اسم بیاوری نمیشناسند کیست؛ خب اینها بد است، اینها را ما بایستی واقعا کار بکنیم.
من عرض میکنم ما در برخورد با مسائل تهاجمی، پدیده را در اول ورود، حتی قبل از ورود باید بشناسیم. فرض کنید یک چیزی، یک فکری، یک روشی در دنیا دارد رایج میشود؛ پیدا است که این، اینجا خواهد آمد – خب دنیا دنیای ارتباطات است، دنیای اتصال و ارتباط است، نمیشود حصار کشید – قبل از آنکه بیاید، به فکر باشید که برخورد حکیمانه با این چیست. معنای این همیشه این نیست که ما آن را رد کنیم؛ نه، گاهی یک پدیدهای است که ما آن را میتوانیم قبول کنیم، گاهی پدیدهای است که میتوانیم اصلاح کنیم، گاهی پدیدهای است که میتوانیم یک ذیلی برایش تعریف کنیم که آن ذیل، مشکل آن را برطرف کند. دیر جنبیدن، دیر فهمیدن، دیر به فکر علاج افتادن، این اشکالات را دارد که بعد شما دچار مشکلاتی میشوید که نمیتوانید با آنها مواجه بشوید. پس من نمیگویم که فقط موضع دفاعی داشته باشیم – البته وقتی تهاجم هست، انسان باید دفاع کند؛ شکی نیست – توصیهی من فقط موضع دفاعی نیست؛ اما موضع اثباتی، موضع تهاجمی، موضع حرکت صحیح باید داشته باشیم. بههرحال در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین کار، انفعال است؛ زشتترین کار، انفعال است؛ خسارتبارترین کار، انفعال است. فرهنگ مهاجم نباید ما را منفعل بکند؛ حداکثر این است که بگوییم خیلی خب، ما در مقابل این نمیتوانیم یک حرکتی انجام بدهیم، اما منفعل هم نمیشویم. منفعل شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد….»(*)
کارگروه رصد بازیها در مرکز اشاعه ایمان، توجه شما را به ژنرالهای گیم و بازی در خط مقدم ارتش کفر علیه ایمان، جلب مینماید:
نام ائمه کفر (فارسی) | نام ائمه کفر (انگلیسی) | تصاویر | سِمَت | نام شرکت | نماد شرکت | تصویر دفتر مرکزی شرکت |
---|---|---|---|---|---|---|
آندرو ویلسون | Andrew Wilson |
![]() آندرو ویلسون |
مدیر عامل شرکت بازیسازی الکترونیک آرتز | EA Games |
![]() ئی ای گیمز |
![]() الکترونیک آرتز |
کیت هالپر | Keith Halper |
![]() کیت هالپر |
مدیر عامل شرکت بازیسازی کوما ریالتی گیمز | Kuma Reality Games |
![]() کوما گیمز |
|
ساتوشی ساکاموتو | Satoshi Sakamoto |
![]() ساتوشی ساکاموتو |
مدیر عامل شرکت بازیسازی کونامی | Konami Corporation |
![]() کونامی |
![]() کونامی |
یاوس گیلموت | Yves Guillemot |
![]() یاوس گیلموت |
مدیر عامل و بنیانگذار شرکت بازیسازی یوبی سافت انترتینمنت | Ubisoft Entertainment |
![]() یوبی سافت |
![]() یوبی سافت |
مایکل مورهایم | Michael Morhaime |
![]() مایکل مورهایم |
مدیر عامل شرکت بازیسازی بلیزارد انترتینمنت | Blizzard Entertainment |
![]() بلیزارد انترتینمنت |
![]() بلیزارد انترتینمنت |
هاجیمه ساتومی | Hajime Satomi |
![]() هاجیمه ساتومی |
مدیر عامل شرکت بازیسازی سگا | Sega Games |
![]() سگا |
![]() سگا |
یوسوک ماتسودا | Yosuke Matsuda |
![]() یوسوک ماتسودا |
رئیس کل و مدیرعامل شرکت بازیسازی اسکوئر انیکس | Square Enix Holdings Co |
![]() اسکوئر انیکس |
![]() اسکوئر انیکس |
تیم سوئینی | Tim Sweeney |
![]() تیم سوئینی |
مدیر عامل شرکت بازیسازی اِپیک | Epic Games |
![]() اِپیک گیمز |
![]() اِپیک گیمز |
تاتسومی کیمیشیما | Tatsumi Kimishima |
![]() تاتسومی کیمیشیما |
مدیر عامل شرکت بازیسازی نینتندو | Nintendo Co |
![]() نینتندو |
![]() نینتندو |
ولاتکو آندونوو | Vlatko Andonov |
![]() ولاتکو آندونوو |
رئیس شرکت بازیسازی بتزدا | Bethesda Softworks |
![]() بتزدا |
![]() بتزدا |
فیل اسپنسر | Phil Spencer |
![]() فیل اسپنسر |
رئیس استودیو مایکروسافت | Microsoft Studios |
![]() استودیو مایکروسافت |
![]() استودیو مایکروسافت |
اندرو هاوس | Andrew House |
![]() اندرو هاوس |
مدیر عامل بخش سرگرمیهای کامپیوتری سونی | Sony Computer Entertainment |
![]() بخش سرگرمیهای کامپیوتری سونی |
![]() سرگرمیهای کامپیوتری سونی |
پینوشت
۱- از جمله ۱۳۷۵/۱۰/۸.
۲- اشاره به ثبت ورزش چوگان در آذرماه سال جاری در کمیتهی میراث ناملموس سازمان یونسکو به نام کشور جمهوری آذربایجان.
*بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی.
منبع: مرکز اشاعهی ایمان