باشگاه استراتژیست‌های جوان

نقد فیلم شهر موش‌های 2؛ ترویج سبک زندگی غربی و بورژوایی و عادی‌سازی رابطه با دشمن

نویسنده: فاطمه زند

خلاصه داستان:

ماجرای این سینمایی عروسکی از جایی شروع می‌شود که موش‌های شهر موش‌های 1 حالا دیگر بزرگ‌شده‌اند و برای جشن آغاز سال تحصیلی فرزندان خود در مدرسه گرد هم آمده‌اند. دانش آموزان نیز با یک ارکستر زنده از آن‌ها استقبال می‌کنند.

1 2

سپس آقای معلم قدیمی که پیر شده است، معلم جدید را معرفی می‌کند و پس‌ازآن کپلِ رستوران‌دار همه را برای شام به رستوران خود دعوت می‌کند.

3

در ادامه، یکی از کلاس‌های درس به نمایش درمی‌آید؛ آقا معلم، جغرافیا درس داده و راجع به کوه‌ها و رودهای اطراف شهر موش‌ها توضیح می‌دهد. دانش آموزان از او می‌خواهند که آن‌ها را به خارج از شهر ببرد، اما آقا معلم می‌گوید: «نمی‌شود»؛ در نهایت با اصرار بچه‌ها معلم می‌گوید: «باید از مسئولین اجازه بگیرم.»

در این جای ماجرا دختر و پسر کپل و پسر دم‌باریک بدون اجازه و از روی کنجکاوی به خارج از شهر می‌روند و آنجا را بسیار زیبا می‌یابند. در همین اثنا بر روی رودی، که معلم از آن تعریف کرده بود، سبدی می‌بینند؛ با ترس آن را ازآب‌گرفته، درش را باز می‌کنند و با یک بچه گربه‌ی سفید، یا به قول خودشان "بچه‌ی اسمشو نبر"، روبه‌رو می‌شوند. در ابتدا می‌ترسند اما نامه‌ی در سبد که می‌گفت: «از جگرگوشه‌ام نگه‌داری کنید» آن‌ها را آرام کرده و به فکر نگه‌داری از بچه گربه می‌اندازد.

در همین مسیر با یک موش کور بدقیافه اما خوش‌قلب روبه‌رو می‌شوند و بچه گربه را، که به علت ترس عمومی از اسمشو نبر، نمی‌توانستند به داخل شهر بیاورند، به او می‌سپارند؛ او هم قول مراقبت از او را می‌دهد. (در تصویر زیر بچه گربه یا پیشو بر پشت موش کور یا کورول موش دیده می‌شود.)

 

4

دراین‌بین سه گربه‌ی غول‌پیکر و وحشتناک که به دنبال بچه گربه می‌گردند، به موش‌ها حمله‌ور می‌شوند؛ اما بچه موش‌ها با همکاری هم آن سه را از بین می‌برند.

در ادامه طی ماجراهایی که رخ می‌دهد پای بچه گربه به داخل شهر باز می‌شود. ابتدا بچه موش‌ها با مقاومت بزرگ‌ترهای شهر روبه‌رو می‌شوند اما با اصرار بچه‌ها ترس از گربه از بین رفته و در صحنه‌ی آخر این سینمایی، بچه گربه دست در دست مادرش با موش‌ها خداحافظی کرده و از شهر دور می‌شود.

خط تعلیق اصلی فیلم:

خطوط تعلیق فرعی فیلم:

نقد و بررسی اثر:

1- جایگاه رفیع موسیقی:

 

2-رقص، عادی‌ترین حرکت روزمره‌ی همه‌ی موش‌ها:

3-رنگ و بوی آشکار منش دولت یازدهم در مذاکره با امریکا در شهر موش‌های 2 و ایجاد حبّ به دشمن در مخاطب کودک و نوجوان:

6

4-خفیف کردن دفاع از شهر موش‌ها در گذشته:

5-دیرین‌گونه‌ی حضرت موسی (ع)، دست‌آویز شهر موش‌ها:

 

 

 

 

 

17

18

6-آرایش موش‌های خانم، پا‌به‌پای آرایش بانوان جامعه:

8

7-نارنجی؛ پررنگ‌ترین شخصیت نمایش برای مرسوم کردن آنچه هنوز در جامعه عادی نیست:

9

8- سبک زندگی غربی و بورژوایی:

10

11

12

9-نمایش بی‌پروای مناسبات همسران:

 

13

10- شکاف نسلی عمیق بین بچه موش‌ها و نسل قبل آن‌ها:

11- نان اسپانسرهای فیلم در روغن:

 

14 15

12-ایجاد حس طمع و حساب گری در نسل بعد:

13-القای برخی بی‌اخلاقی‌ها در خلال داستان:

در پایان:

  به نظر می‌رسد چند سالی است که دیگر علاوه بر نگرانی از مشاهده‌ی آثار کودک غربی توسط فرزندانمان، باید به فکر فیلترینگ آثار وطنی نیز برای آنان باشیم. شاید برخی بگویند که شهر موش‌های 2 بیشتر برای مخاطب بزرگ‌سال ساخته شده بود، اما پاسخ این است که وقتی سازنده در مقیاس گسترده برای مخاطب کودک تبلیغات صورت می‌دهد، جای شک و شبهه را بر این گمان باقی می‌گذارد. علی‌رغم اینکه به‌طورکلی اثر نمایشی عروسکی خاص کودکان است، بزرگ‌سالان را نیز پای تماشای آن می‌نشاند؛ اما آنچه بیش از همه حائز اهمیت است تأثیر حتمی هرگونه اثر نمایشی، اعم از عروسکی و غیر آن، بر مخاطب است که در اینجا دیگر کودک و بزرگ‌سال فرقی نمی‌کند؛ به‌طور‌مثال اگر بنا باشد اثری حساسیت یک جامعه را در مقابله با دشمن کمرنگ کند، پدر و مادر و فرزندان را توأمان به آن ورطه خواهد کشید و این‌جاست که دیگر سینما فراتر از بعد ظرف بودن، رسالت تأثیرگذاری را به نحو احسن انجام می‌دهد.


© 2019کلیه حقوق محفوظ است باشگاه استراتژیست‌های جوان
تحت حمایت و نظارت اندیشکده یقین