باشگاه استراتژیست‌های جوان

آمریکا؛ گرگ یا سگ گله؟؛ تحلیل فیلم تک‌تیرانداز آمریکایی (American Sniper 2014)

نویسنده: حسن اسماعیلی

مقدمه

امروزه سینما نقش بسیار باارزشی در زندگی مردم دارد. به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا نمود هر کس این سلاح را در دست داشته باشد بر افکار عمومی به‌راحتی فرمانروایی خواهد نمود. بیمناک‌ترین سلاح در این زمان، در دستان ایالات‌متحده آمریکاست.

بیشتر آثار مهم و تأثیرگذار ساخته‌شده در هالیوود از 2 دسته برون نیستند.

دسته نخست آثاری هستند که در آن‌ها کارگردان با نخ، سوزن و دیگر ابزار موردنیاز، فرشی را رفو می‌کند که پیش از آن سیاستمداران و یا نظامیان بخشی از آن را از بین برده‌اند. نجات سرباز رایان، سقوط شاهین سیاه، بازی تغییر و ... در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته دوم نسبت به دسته نخست از تراز بالاتری برخوردار هستند. در این دسته کارگردان در نقش دانشمندی صاحب اندیشه و یا فیلسوفی با تراز جهانی به‌جای نوشتن کتابی علمی و یا فلسفی برای خواص، در اثری سینمایی و یا تلویزیونی به تبیین انگاره موردنظر خود می‌پردازد. بیشتر آثار جی‌جی آبرامز (لاست، آلکاتراز، فرینچ و ...) در این دسته قرار می‌گیرند.

در «خالیوود» (سینمای شبه روشن‌فکری ایران به تعبیر آقای حسن رحیم‌پور ازغدی) نیز به‌مانند هالیوود بیشتر آثار بر دودسته هستند.

دسته نخست آثاری هستند که در آن‌ها قداره‌بندهای پیشین، اکنون دیگر کت‌وشلوار پوشیده و با دوربین، دیگر نه به یک‌تن که به یک جامعه با صدای بلند توهین می‌کنند (یک خانواده محترم) و اگر کسی نسبت به آن‌ها اعتراض کند آن‌چنان با انواع برچسب‌ها بر دهانش خواهند زد که دیگر نفس هم نتواند بکشد.

دسته دوم آثاری هستند که در آن‌ها کارگردان حالات و نفسانیات درونی خود را به بازیگری همانند خود منتقل نموده و او آن نقش را مقابل دوربین به اجرا می‌گذارد (اسب حیوان نجیبی است).

شایان ذکر است که در خالیوود اگر کسی «بادیگارد» بسازد فیلمش دیده نمی‌شود و یا اگر در «قلاده‌های طلا» بازی نمود تا مدت‌ها هیچ اثری به او پیشنهاد نخواهد شد.

 

تک‌تیرانداز آمریکایی

تک‌تیرانداز آمریکایی (American Sniper) محصول سال ۲۰۱۴ آمریکا در ژانر زندگی‌نامه‌ای جنگی درام به کارگردانی کلینت ایستوود و نویسندگی جیسون هال است. داستان فیلم برگرفته از کتاب «تک‌تیرانداز آمریکایی» روایت زندگی تک‌تیرانداز آمریکایی کریس کایل است. فیلم در ۶ ژانویه ۲۰۱۵، به‌طور گسترده اکران شد و رکوردهای متعدد فروش ابتدایی در گیشه را شکست. این فیلم بهترین فروش آغازین را در کارنامه ایستوود ثبت کرد و همچنین با پشت سر گذاشتن نجات سرباز رایان نام خود را به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم جنگی تاریخ سینما (بدون در نظرگیری تورم) ثبت کرد.

این فیلم در جوایز اسکار ۸۷ام برای شش بخش بهترین فیلم، بهترین تدوین فیلم، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد جایزه شد که تنها موفق به دریافت جایزه بهترین تدوین صدا گردید.تک‌تیرانداز آمریکایی بر اساس خاطرات کریس کایل، عضو واحدهای کماندویی نیروی دریایی آمریکا معروف به سیل ساخته‌شده است. کایل در چهار دوره حضور خود در عراق در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بیش از ۱۶۰ نفر را کشت.[1]

 نویسنده یادآور می‌شود که سخن از آمریکایی‌ها در این نوشتار و یا فریادمرگ بر آمریکا که توسط مردم ایران در عرصه‌های گوناگون سر داده می‌شود آن‌گونه که در سریال 24 ادعا می‌شود، مردم آمریکا نیست، بلکه سیاستمداران جنگ‌طلبی است که از بهر فروش چند میلیون دلار جنگ‌افزار خون بی‌گناهان بسیاری را بر زمین می‌ریزند.

الف) در سکانسی آقای کایل مردم عراق را وحشی معرفی می‌کند. اگر منظور ایشان آدمکش‌های درون خاک عراق است که آن‌ها تربیت‌شده تمدن فوق پیشرفته‌ی باختر دور هستند[2] ولی اگر منظور ایشان مردم عراق است، بایستی به سؤالات زیر پاسخ دهند.

این‌ها و موارد بسیار دیگر که در کتاب «دولت خودسر» نوشته ویلیام بلوم گردآورده شده است به‌راحتی وحشی‌ها را به مردم دنیا معرفی می‌کند.

ب) در سکانسی آقای کایل در مقابل پزشکی نشسته و درحالی‌که پزشک انگیزه دارد وی را به داشتن آشفتگی‌های روانی متهم کند این‌چنین می‌گوید:

ریشه این ادعا در 2 جمله درون فیلم قرار داده‌شده است.

1- «اگر اینجا با اونا نجنگیم باید در سن دیگو و نیویورک بجنگیم.»

در اینجا به برخی از دلایلی که کشوری به سرزمینی دیگر حمله می‌کند را برمی‌شماریم.

اینک این پرسش مطرح است که چرا عراق باید به آمریکا حمله می‌کرد؟

2- «من فقط از افرادم محافظت می‌کردم. اونا سعی داشتن که سربازای ما رو بکشن.»

در دنباله، دلایل حضور سربازان آمریکایی در عراق را به‌صورت کوتاه مورد بازبینی قرار می‌دهیم.

د- آنچه بر همگان آشکار و روشن است این است که ریشه آدم کش پروری غرب در مکتب سوم امنیتی آنان است.

مکتبی که در آن نیاز به تهدید از نان شب باارزش‌تر بوده و اصلاً زندگی بدون تهدید برابر با مرگ است.

 خوب است فراموش نکنیم که بذر حمله به عراق در زمان دموکرات‌های باهوش و مؤدب با امضایی که بیل کلینتون بر روی لایحه آزادسازی عراق انجام داد کاشته شد.

 

 به نظر می‌رسد دموکرات‌ها نقش خسته‌کننده و جمهوری‌خواه‌ها نقش ضربه‌فنی کننده رقبای آمریکا را درصحنه بین‌الملل بازی می‌کنند.

در پایان گوشزد می‌شود هالیوود و پیرمرد 85 ساله آن فیلمی با چنین درجه از کیفیت برای حرمله‌ای ساخته‌اند که از کشتن به دنبال کسب لذت بوده و این در هنگامی است که برخی حتی نام شهید عبدالرسول زرین را هم نشنیده‌اند.

 


پی‌نوشت:

[1] ویکی پدیا

[2] روزنامه رسالت، شماره 8166 به تاریخ 16/05/93، صفحه 9 (بین الملل- اجتماعی)

[3] خبرگزاری فارس / گروه ویژه نامه‌ها / حوزه تعاون و اشتغال / 26/07/89

[4] استاد حسن عباسی 04/12/94 دانشگاه تهران

[5] ویکی پدیا

[6] استاد حسن عباسی – کلبه کرامت – جلسه 422

[7] جام جم آنلاین – سیاسی – 30/04/93


© 2019کلیه حقوق محفوظ است باشگاه استراتژیست‌های جوان
تحت حمایت و نظارت اندیشکده یقین