گزارشی از دوره‌ی تربیت مدرس استراتژی برای کودکان | باشگاه استراتژیست‌های جوان

گزارشی از دوره‌ی تربیت مدرس استراتژی برای کودکان

گزارشی از دوره‌ی تربیت مدرس استراتژی برای کودکان

اندیشکده یقین (مرکز بررسی‌های دکترینال) اخیرا در اقدامی نو و بسیار ارزشمند دوره تربیت مدرس دکترین و استراتژی برای کودکان را راه اندازی نموده است. بر اساس این گزارش شرکت کنندگان در این دوره که با هدف ارتقاء توان «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری»، «چاره‌سازی» و «سیاست‌گذاری» در کودکان آموزش هایی را فرا می گیرند به طور هم‌زمان با آموختن دروس مربوطه، با تدریس آن به کودکان، توان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آنان را ارتقاء می‌دهند.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه ۵۹۸؛ اندیشکده یقین (مرکز بررسی‌های دکترینال) اخیرا در  اقدامی نو و بسیار ارزشمند دوره تربیت مدرس دکترین و استراتژی برای کودکان را راه اندازی نموده است.

بر اساس این گزارش شرکت کنندگان در این دوره که با هدف ارتقاء توان «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری»، «چاره‌سازی» و «سیاست‌گذاری» در کودکان آموزش هایی را فرا می گیرند به طور هم‌زمان با آموختن دروس مربوطه، با تدریس آن به کودکان، توان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آنان را ارتقاء می‌دهند.

دوره‌ی تربیت مدرس «استراتژی برای کودکان» مبتنی بر روی‌کردهای اساسی طرح‌ریزی استراتژیک برنامه-ریزی شده است و روی‌کردهای طرح‌ریزی استراتژیک، روی‌کردهایی هستند که مبتنی بر آن‌ها جامعه‌سازی صورت می‌گیرد.

36895_325

در معرفی نامه این دوره که توسط اندیشکده یقین تدوین گردیده به نکات بسیاری در خصوص چیستی و چرایی این دوره اشاره شده است که این معرفی نامه در ادامه می آید:

“در عصر کنونی، ضریب نفوذ رسانه‌ها بسیار عمیق و گسترده است. این توانایی رسانه‌ها صرفاً در اطلاع‌رسانی عمومی محدود نمی‌شود، بلکه حوزه‌ی علم را نیز دربرمی‌گیرد.

در روزگار پیشین، تعلیم علوم گوناگون صرفاً محدود به جلسات درس می‌شد. دانشمندان، در حلقه‌های درس و مباحثه، شاگردان خود را تعلیم می‌دادند.

اما یکی از کارکردهای رسانه‌های نوین، این است که علم را از حلقه‌های محدود درس خارج کرده و به سطح جامعه آورده‌اند. اکنون دسترسی عموم مردم به علوم مختلف از راه رسانه‌ها بسیار آسان شده است.

SONY DSC

جدای از عامل نخست در عمومی شدن علم، که ورود علم از حوزه‌ی رسمی به حوزه‌ی عمومی است، عامل مهم دیگری نیز موثر بوده است: عامل کاهش سن افراد در تعلیم علوم پیچیده.

آموختن برخی از علوم و نظریه‌های آن‌ها، به دلیل پیچیدگی، نیازمند پختگی سنی دانشجو است. اما پدیده‌ی جدید «ذهن‌های پروار» در نسل جدید که پدیده‌ای بی‌سابقه در تاریخ بشر است، این امکان را به نسل نو داده است تا قابلیت یادگیری گسترده‌ای نسبت به سن خود داشته باشد. نسل جدید می‌تواند علوم و مباحث پیچیده‌ی آن‌ها را در سنین پایین بیاموزد و رسانه‌ها عامل انتقال و تسهیل یادگیری آن‌ها هستند.

این قابلیت عمومی در نسل نو، تا آن‌جا پیش رفته است که حتی مباحث استدلالی عمیقی هم‌چون مباحث فلسفی را به سادگی درمی‌یابند. از این رو در حوزه‌های عمومی، اکنون «فلسفه برای کودکان» پدیده‌ی شناخته شده‌ای است.

فراتر از فلسفه برای کودکان، موضوع مهم «دکترین و استراتژی برای کودکان» مطرح است، زیرا جوهر هر مکتب فلسفی و جزء اساسی هر علم را می‌توان در «دکترین»‌های آن فلسفه و علم جست‌وجو کرد.

SONY DSC

استراتژی برای کودکان نیز از این حیث اهمیت دارد که مسأله‌ی «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری» فردی و اجتماعی، در جوامع پیچیده‌ی امروزی، جایگاه مهمی دارد. تربیت تصمیم‌سازان و «دکترینرین»های آینده از یک‌سو، و تأدیب تصمیم‌گیران و «استراتژیست»‌های آینده از سوی دیگر، بر خلاف گذشته، در سطح تکمیلی در مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری صورت نمی‌گیرد، بلکه در سطح مهدهای کودک و دبستان‌ها صورت می‌گیرد. دکترین و استراتژی برای کودکان، برای نخستین بار در ایران، ابتدا از طریق برگزاری دوره‌ی تربیت مدرس استراتژی برای کودکان، با انتخاب ۳۲ تن از دانشجویان دکترینولوژی در مهر ماه ۱۳۹۰ آغاز گردید. این دانشجویان، هم‌زمان تدریس آزمایشی خود را در مقطع ابتدایی مدارس پسرانه آغاز کردند. سپس در سال ۱۳۹۱ تدریس آزمایشی در مقطع ابتدایی مدارس دخترانه نیز آغاز گردید.

دوره‌ی تربیت مدرس «استراتژی برای کودکان» مبتنی بر روی‌کردهای اساسی طرح‌ریزی استراتژیک برنامه-ریزی شده است. روی‌کردهای طرح‌ریزی استراتژیک، روی‌کردهایی هستند که مبتنی بر آن‌ها جامعه‌سازی صورت می‌گیرد.

این دوره، با هدف ارتقاء توان «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری»، «چاره‌سازی» و «سیاست‌گذاری» در کودکان طراحی شده است. دانشجویان مزبور، هم‌زمان با آموختن دروس مربوطه، با تدریس آن به کودکان، توان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آنان را ارتقاء می‌دهند.

36899_803

پایه‌های علمی این دانشجویان، محدود به دروس استراتژی برای کودکان نمی‌شود و آن‌ها دروس تخصصی دکترینولوژی و علوم استراتژیک را نیز مستقلاً می‌گذرانند.

روش‌ها و ابزار کمک آموزشی دامنه‌ی گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد که از اسباب‌بازی‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های کامپیوتری، و داستان‌های کودکان، تا محیط‌های عملی را شامل می‌شود.”

لازم به ذکر است که پایگاه اطلاع رسانی کودکان استراتژیست که به منظور انعکاس فعالیت‌ها و مطالب دکترین و استراتژی برای کودکان راه اندازی گردیده است جهت استفاده‌ی استادان، دانشجویان، متخصصان علوم استراتژیک، و به طور خاص، دست‌اندرکاران آموزش و پرورش اعم از مدیران، معلمان، مربیان، و هم‌چنین خانواده‌های دانش‌آموزان بر روی آدرس www.strategistkids.ir در دسترس علاقه مندان می باشد.

منبع : پایگاه خبری ۵۹۸



درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *