کش‌وقوس مذاکرات در سریال‌های آمریکایی | باشگاه استراتژیست‌های جوان

کش‌وقوس مذاکرات در سریال‌های آمریکایی

کش‌وقوس مذاکرات در سریال‌های آمریکایی

در این متن ابعاد سیاست داخلی و خارجی ایالات‌متحده به خصوص لزوم آماده نگه‌داشتن اذهان مردم آمریکا با تمرکز بر دو سریال خانه پوشالی (house of cards) و خانم وزیر (Madam Secretary) در چند نکته بیان خواهد شد:

  1. ابتدا باید از بُعد زمانی این دو سریال را از اکثر سریال‌های استراتژیک مجزا نمود. چرا که اکثر سریال‌ها یا به زمان‌های خیلی آینده تعلق دارد مثل انقلاب (Revolution) که به زوال تمدن در سال‌های آتی و خاموشی کره زمین می‌پردازد یا در گذشته‌های دور سیر می‌کنند مثل داستان خون‌آشام (The Vampire_Diaries) که موضوع وحشت را از قرن ۱۸ به تصویر می‌کشد. این دو سریال به بحث روز سیاست آمریکا می‌پردازد.
    خانه پوشالی
    خانه پوشالی

    خانم وزیر
    خانم وزیر
  2. از منظر سیاست داخلی می‌توان دو سریال را وابسته به یکی از دو جریان و حزب حاکم بر ایالات‌متحده دانست. خانه پوشالی با مطرح کردن «فرید» به عنوان رییس حزب دموکرات که برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری از هیچ‌گونه دغل‌بازی دریغ نمی‌کند و حتی همسر خود را وسیله رسیدن به قدرت می‌کند. جالب اینجاست که جمهوری‌خواهان در این سریال بسیار انسان‌های منطقی و صادقی هستند. از طرفی در سریال خانم وزیر را حزب دموکرات احاطه کرده و حضوری از جمهوری‌خواهان حتی به عنوان دعوای سیاسی نمی‌بینیم. خانم مک‌کورد به عنوان وزیر امور خارجه همیشه برای بحران‌های آمریکا صلح‌پذیرترین و صادقانه‌ترین راه‌ها را انتخاب می‌کند؛ که به نحوی قدرت مدیریت این حزب را به رخ مخاطب می‌کشاند. اگر انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا را کنار آن بگذاریم به سادگی جنگ رسانه‌ای دو حزب حاکم در ایالات‌متحده که از زمان انتخابات کنگره کلید خورد را می‌توان لمس کرد.
  3. حضور نیروهای امنیتی در کنار سیاست‌مداران سطح یک ایالات‌متحده از دیگر نکات دو سریال است. در خانه پوشالی مسئول دفتر فرید یکی از کارمندان عالی‌رتبه امنیتی آمریکاست که به جمع‌آوری آتو از رقبا و پاک کردن تخلفات رییس خود مشغول است اما در سریال خانم وزیر، رئیس‌جمهور خود رییس سابق CIA بوده که پس از رسیدن به ریاست جمهوری گل تیم همکاران سازمان را به عنوان امین‌ترین افراد به کاخ سفید می‌برد؛ بخصوص شخصیت اول داستان که از کارمندان ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بوده است؛ یعنی در این سریال از این نیروها به بهترین نحو استفاده می‌شود و اگر کسی هم تخلف کند مجازات می‌شود.
    خانه پوشالی: فرید و مسئول دفتر امنیتی او
    خانه پوشالی: فرید و مسئول دفتر امنیتی او

    مک‌کورد (خانم وزیر)، مانزی، جکسون (فرد عینک به چشم-رییس کارکنان کاخ سفید)، برت بوریس (مأمور سیا و طراح کودتا در ایران) و رئیس‌جمهور دالتون (پشت به تصویر)
    مک‌کورد (خانم وزیر)، مانزی، جکسون (فرد عینک به چشم-رییس کارکنان کاخ سفید)، برت بوریس (مأمور سیا و طراح کودتا در ایران) و رئیس‌جمهور دالتون (پشت به تصویر)
  4. یکی از قوانین جنجال‌برانگیز از زمان بوشِ جمهوری‌خواه مسئله حقوق هم‌جنس‌گرایان بوده که در دو سریال به‌صورت‌های مختلف بیان می‌شود. در خانه پوشالی به عنوان تحقیر دموکرات‌ها تا جایی که در چندین قسمت اشاره‌های مستقیم به هم‌جنس‌گرا بودن فرید- شخصیت اول داستان که در فصل دوم سریال، رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود- و همسرش دارد که دوست دارند از همه پنهان نگه‌دارند یعنی جمهوری‌خواهان برای برانگیختن مخالفین سنت‌گرای آمریکا علیه دموکرات‌ها مطرح می‌کنند؛ دموکرات نه اینکه از تصویب قانون حمایت از هم‌جنس‌گراها حمایت می‌کنند خود نیز به این بیماری دچار هستند. حال در فیلم خانم وزیر، چون جنبه حمایتی از دموکرات‌ها دارد به مسئله حقوق این افراد با مبنای حقوق بشری برخورد می‌کنند که به نحوی فضاسازی رسانه‌ای انجام گیرد.
  5. مسئله چین و روسیه پای ثابت هر دو سریال است که در خانه پوشالی تمرکز بر روسیه و سریال خانم وزیر بر کشور چین می‌باشد. از نقدهای عمده‌ای که در سیاست خارجه ایالات‌متحده توسط حزب جمهوری‌خواه علیه دموکرات مطرح می‌کند این است که؛ دموکرات‌ها در تقابل و ارتباطات دیپلماتیک نسبت به دو کشور چین و روسیه منافع اقتصادی – حقوق بشری را بر سایر ارکان منافع ارجحیت می‌دهند درصورتی‌که جمهوری‌خواهان منافع امنیتی – نظامی اولویت بالاتری خواهد داشت. چیزی که در هر دو سریال وضوح قابل درک است؛ در یکی به عنوان نقد و در دیگری به عنوان پارامتر مثبت ارزیابی می‌شود.
  6. آخرین نکته‌ای که بیشتر ذهن نگارنده را درگیر نموده است مسئله ایران، برنامه هسته‌ای و توافقنامه در حال مذاکره است. پس ارائه کد در قسمت ۳۶ سریال هوملند که دو سال قبل به بازار آمد و پخش قسمت آخر آن در هفته‌ای که ایران تفاهم‌نامه اقدام مشترک ژنو را امضاء کرد برای مخاطبین عرضه شد. این دو سریال به خصوص خانم وزیر از قسمت ۱۳ به بعد به جریان گفتگوها اشاره می‌کند و عنوان «بزرگ‌ترین توافق صلح تاریخ» را برای مذاکرات انتخاب می‌کند. این نوع بیان مسئله و مهم جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران و توجیه رسانه‌ای مناسب برای مخاطب آمریکایی شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلیل بر سیاست ساخت، تولید و پخش این سریال باشد به تصویر کشیدن کارمندان زن ایرانی وزارت امور خارجه آمریکا که اکثراً کارشناس مسائل محیط‌زیست و حقوق بشر هستند بی‌ارتباط با سیاست آمریکایی‌ها در قبال جدایی حاکمیت و مردم در رساندن پیام‌های گوناگون دانست مثل پیام‌های نوروزی ۲ سال اخیر باراک اوباما که در هر دو پیام اشاره ویژه‌ای به مردم ایران دارد، به نحوی استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی برای تأثیرگذاری بر افکار مردم می‌باشد.
سخنرانی، امضای توافق نهایی و سپس برخاستن دو رئیس‌جمهور برای دست دادن و اصطلاحاً نهایی کردن بزرگ‌ترین صلح تاریخ
سخنرانی، امضای توافق نهایی و سپس برخاستن دو رئیس‌جمهور برای دست دادن و اصطلاحاً نهایی کردن بزرگ‌ترین صلح تاریخ
سالن توافق نهایی در تالار شرقی کاخ سفید
سالن توافق نهایی در تالار شرقی کاخ سفید

در پایان باید اضافه کرد آنچه پیرامون این سریال‌ها به رشته تحریر درآمد؛ اشاره به این دارد که اکثر پیام‌های ارسالی از دو سریال مورد بررسی قرار گرفته با مصرف داخلی مردم آمریکاست. البته چون هنوز به پایان سریال‌ها نرسیده‌ایم نمی‌توان گفت هیچ پیامی هم به مخاطب ایرانی نخواهد داد. ضمناً برای اطلاع بیشتر از عوامل تهیه دو سریال و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالات زیر که توسط سایت مشرق تهیه شده است مراجعه فرمایید.

منبع تصاویر: مشرق نیوز



درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

4 نظر

  1. بهراد

    منظورتان از «فرید» همان فرانک آندروود است؟!
    انگار اصلا سریال را ندیده اید!

    پاسخ
  2. Ekhtiarpour

    سلام و خسته نباشید

    «فرید» به عنوان رییس حزب دموکرات؟؟؟ یا جمهوری خواه ؟؟؟

    به نظر میاد در شماره دو اشتباهی صورت گرفته!!!

    پاسخ
  3. hosein

    با سلام و خسته نباشید به نگارنده محترم
    موضوع در یک کلام: بسیار به روز و کارآمد اما محتوا بسیار ناقص ، از نظر ساختار هم همینطور

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *