معرفی کالج فرانسویِ Collège de France | باشگاه استراتژیست‌های جوان

معرفی کالج فرانسویِ Collège de France

معرفی کالج فرانسویِ Collège de France

کالج فرانسه موسسه ای برای آموزش عالی (تحصیلات تکمیلی) و مکانی برای آن دسته تحقیقات مبنایی است که تلفیقی از آموخته ها و کوشش مضاعف است که توسط فرانسیس اوّل (پادشاه فرانسه از ۱۵۱۵ تا ۱۵۴۷) بنیان نهاده شد.
در سال ۱۵۳۰ به این دلیل که دانشگاه پاریس، زبان های عبری و یونانی و همچنین دانش ریاضیات را به رسمیت نمی شناخت و لذا متون علمی آن ها را تأیید نمی کرد، فرانسیس اوّل، مصححین سلطنتی را برای مطالعه و ارزیابی متون مزبور منصوب نمود: ۳ نفر برای متون عبری، ۲ نفر برای متون یونانی، و یک نفر برای ریاضیات. کالج پدید آمد و بهترین استادان را برای این زبان ها بکار گمارد و مزایا ودستمزد آن-ها را از خزانه ی پادشاهی پرداخت.
در قرن هجدهم، تعداد مصححین به ۲۰ نفر و تا پایان قرن نوزدهم به ۴۰ نفر افزایش یافت.
کالج، در دوران های متفاوت، نام های مختلفی داشت: در ۱۵۳۴ کالج سه زبانه خوانده می شد، در زمان لوئی هشتم کالج سلطنتی و در زمان انقلاب فرانسه، کالج ملی نام گرفت. البته ناپلئون آن را کالج شاهنشاهی می-خواند. از سال ۱۸۷۰ تا به امروز به نام کالج فرانسه The Collège de France شناخته می شود.
امروزه تعداد بازخوان های متون Readers به پنجاه و دو پروفسور رسیده است که با صدها محقق، مهندس، تکنسین و پرسنل اداری همکاری می کنند.
کرسی های این کالج طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می دهند: ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، تاریخ، باستان شناسی، زبان شناسی، مطالعات شرق شناسی، فلسفه، علوم اجتماعی و … . علاوه بر این دو کرسی برای محققین خارجی که جهت ارائه کنفرانس دعوت می شوند، اختصاص داده شده است.
در دو دهه ی اخیر، دو کرسی جدید نیز اضافه گردید: در سال ۱۹۸۹ یک کرسی تازه ای برای یک نفر دانشور Scholar اروپایی، جهت سلسله کنفرانس-های یک ساله، در نظر گرفته شد. و همچنین یک کرسی بین المللی در سال ۱۹۹۲ برای دانشمندان و محققانی از نقاط مختلف جهان برای یک سال تحصیلی اختصاص یافت. از آن پس، کالج اجازه یافت برای یکی از پنجاه و دو کرسی خود، یک دانشمند یا دانشور خارجی را انتخاب نموده و منصوب کند.
از زمان تأسیس، نقش کالج مشروط به دو گزاره ی کلیدی بوده است:
۱- اعضای آن از برجسته ترین دانشوران و در طیف وسیعی از موضوعات، توسط پروفسورها برگزیده می شوند و لذا هیچ صلاحیت ویژه ای لازم نیست.
۲- هیچ آزمون و امتحانی در کار نیست و هیچ مدرکی اعطا نمی شود.

کالج فرانسه، چهار مؤلفه ی اساسی دیگر نیز دارد:
۱- این جمله با حروف طلایی در بالای تالار اصلی کالج نقش بسته است: “فکر متصلب نه! ایده تفکر آزاد، آری”
۲- هدف کالج، تدریس علومِ در حال تولید است.
۳- پروفسورها در کالج بدون هیچ شرطی انتخاب می شوند، بجز اینکه باید عالی ترین فرد در رشته خود باشند.
۴- آموزش ها در کالج فرانسه، مبتنی بر دانش پیشینی و تثبیت شده (کلاسیک) نیست، بلکه بر پایه ی علوم در دست تولید ارائه می شود. همین نکته ی اساسی باعث شده است که مطالب آموزشی، هر سال بنابر آخرین تحقیقات و پژوهش ها تغییر کند و هیچ قالب و الگوی از پیش تعیین شده-ای وجود نداشته باشد. ممکن است بخشی از تدریس توسط موسسه ی فرانسوی تحصیلات تکمیلی در خارج از پاریس (در سایر نقاط فرانسه) و یا سایر کشورها ارائه شود؛ و یا توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خارجی، در سایر کشورها ارائه گردد.
بیشتر پروفسورها، مسؤول آزمایشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی کالج هستند. ساختمان های کالج، شامل تعدادی آزمایشگاه است که تحت شرایط خاصی برای پژوهشگران فرانسوی و خارجی، باز هستند.
کرسی ها در کالج فرانسه ماهیت دایمی ندارند. این بسته به ابتکار هیأت مرکزی پروفسورهای منتخب Assemblée des Professeurs است که نام و عنوان کرسی بیکار و یا غیر فعال، باقی بماند و یا تغییر کند (البته اغلب تغییر می کند). بدین ترتیب، کالج، نه تنها از آزادی شایان توجهی در آموزش و پژوهش برخوردار است، بلکه می تواند ساختار خود را با جدیدترین پیشرفت ها در تمامی رشته های علمی هماهنگ کند.
ورود و پذیرش کلیه افراد در کنفرانس ها و سمینارها برای عموم آزاد و رایگان است. هر ساله حدود ۵۰۰۰ نفر در کنفرانس های گوناگون این کالج حضور دارند. در واقع، دسترسی به آزمایشگاه ها و محیط های پژوهشی کالج، به اشخاص پژوهشگر اختصاص دارد.
کالج، نشریه ی سالنامه Annuaire را منتشر می کند که شامل چکیده ای از مطالب آموزش داده شده توسط هر یک از استادان و نیز تحقیقاتی است که در کرسی، مرکز پژوهشی و یا آزمایشگاه وی انجام شده است. همچنین سالنامه حاوی تاریخچه ی مختصری از کالج می باشد که دربردارنده ترتیب و توالی هر یک از کرسی ها از ابتدای قرن نوزدهم است. کالج، همچنین متن چکیده تمامی کنفرانس های خود را منتشر می کند.

شعار کلوژ دو فرانس – کالج فرانسه – این است:

ما پروفسورها را آموزش می دهیم!

ضمنا باید اشاره کرد که این کالج یکی از الگو هایی است که اندیشکده یقین برای طرح ریزی ساختار خود از آن استفاده نموده است

مرکز بررسی های دکترینال، در سال ۱۳۷۹ با هدف پر نمودن خلأ مطالعات استراتژیک و دکترینال دین پایه در حوزه ی قواعد حکومت داری و جامعه سازی پدید آمد.
 الگوی طراحی این مرکز، از سه مدل تبعیت می کند:

۱. مدل ترودک TRADOC مرکز تبیین دکترین ها در ایالات متحده.

 ۲. مدل پژوهشی و آموزشی کلوژدوفرانس، کالج معروف فرانسه، به عنوان نماد ادهوکراسی فرانسوی.

 ۳. الگوی حوزه های علمیه ­ی شیعه در عصر صفوی در اصفهان (دوره­ علامه مجلسی، میرداماد و شیخ بهایی)
 مرکز بررسی های دکترینال، دارای چهار گروه باطل­ شناسی، حق­ شناسی، آینده ­شناسی و گروه امنیت بدون مرز است.

مرکز بررسی های دکترینال، به عنوان یک نهاد تصمیم­ ساز، سوای از فعالیت علمی در بومی سازی دانش دکترینولوژی، در حوزه­ ی طرح ریزی استراتژیک، تاکنون مسئولیت طرح ریزی استراتژیک و تبیین دکترین­ های یازده نهاد کلان را در جمهوری اسلامی بر عهده داشته است.

ورود به سایت Collège de France

معرفی کالج در ویکی پدیا



درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

2 نظر

  1. سما ابی

    از این مقاله و معرفی کالج فرانسوی خیلی خوشم آمد و به یاد امام صادق (ع) افتادم با ۴۰۰۰ طلبه ی علم ، که محدودیت و کنکور و این حرفها نداشتند و افراد عاشق علم واقعا” دانشمند و فاضل شدند 🙂

    پاسخ
  2. ایمان فاطمیها

    به راستی به یاد کرسی های درس امام صادق افتادم. سوختم ماباید به همچین جاهایی میداشتیم که جوانانمان فقط بهر مدرک به دانشگاهها نروند!! خوشحالم که حداقل اندیشکده یقین رو داریم به اعتقاد من اندیشکده یقین بازدهی خودش رو چند سال آینده نشان خواهد داد.

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *