معرفی کالج فرانسویِ Collège de France

کالج فرانسه موسسه اي براي آموزش عالي (تحصيلات تکميلي) و مکاني براي آن دسته تحقيقات مبنايي است که تلفيقي از آموخته ها و کوشش مضاعف است که توسط فرانسيس اوّل (پادشاه فرانسه از 1515 تا 1547) بنيان نهاده شد.
در سال 1530 به اين دليل که دانشگاه پاريس، زبان هاي عبري و يوناني و همچنين دانش رياضيات را به رسميت نمي شناخت و لذا متون علمي آن ها را تأييد نمي کرد، فرانسيس اوّل، مصححين سلطنتي را براي مطالعه و ارزيابي متون مزبور منصوب نمود: 3 نفر براي متون عبري، 2 نفر براي متون يوناني، و يک نفر براي رياضيات. کالج پديد آمد و بهترين استادان را براي اين زبان ها بکار گمارد و مزايا ودستمزد آن-ها را از خزانه ي پادشاهي پرداخت.
در قرن هجدهم، تعداد مصححين به 20 نفر و تا پايان قرن نوزدهم به 40 نفر افزايش يافت.
کالج، در دوران هاي متفاوت، نام هاي مختلفي داشت: در 1534 کالج سه زبانه خوانده مي شد، در زمان لوئي هشتم کالج سلطنتي و در زمان انقلاب فرانسه، کالج ملي نام گرفت. البته ناپلئون آن را کالج شاهنشاهي مي-خواند. از سال 1870 تا به امروز به نام کالج فرانسه The Collège de France شناخته مي شود.
امروزه تعداد بازخوان هاي متون Readers به پنجاه و دو پروفسور رسيده است که با صدها محقق، مهندس، تکنسين و پرسنل اداري همکاري مي کنند.
کرسي هاي اين کالج طيف وسيعي از موضوعات را پوشش مي دهند: رياضيات، فيزيک، شيمي، زيست شناسي، تاريخ، باستان شناسي، زبان شناسي، مطالعات شرق شناسي، فلسفه، علوم اجتماعي و … . علاوه بر اين دو کرسي براي محققين خارجي که جهت ارائه کنفرانس دعوت مي شوند، اختصاص داده شده است.
در دو دهه ي اخير، دو کرسي جديد نيز اضافه گرديد: در سال 1989 يک کرسي تازه اي براي يک نفر دانشور Scholar اروپايي، جهت سلسله کنفرانس-هاي يک ساله، در نظر گرفته شد. و همچنين يک کرسي بين المللي در سال 1992 براي دانشمندان و محققاني از نقاط مختلف جهان براي يک سال تحصيلي اختصاص يافت. از آن پس، کالج اجازه يافت براي يکي از پنجاه و دو کرسي خود، يک دانشمند يا دانشور خارجي را انتخاب نموده و منصوب کند.
از زمان تأسيس، نقش کالج مشروط به دو گزاره ي کليدي بوده است:
1- اعضاي آن از برجسته ترين دانشوران و در طيف وسيعي از موضوعات، توسط پروفسورها برگزيده مي شوند و لذا هيچ صلاحيت ويژه اي لازم نيست.
2- هيچ آزمون و امتحاني در کار نيست و هيچ مدرکي اعطا نمي شود.

کالج فرانسه، چهار مؤلفه ي اساسي ديگر نيز دارد:
1- اين جمله با حروف طلايي در بالاي تالار اصلي کالج نقش بسته است: “فکر متصلب نه! ايده تفکر آزاد، آري”
2- هدف کالج، تدريس علومِ در حال توليد است.
3- پروفسورها در کالج بدون هيچ شرطي انتخاب مي شوند، بجز اينکه بايد عالي ترين فرد در رشته خود باشند.
4- آموزش ها در کالج فرانسه، مبتني بر دانش پيشيني و تثبيت شده (کلاسيک) نيست، بلکه بر پايه ي علوم در دست توليد ارائه مي شود. همين نکته ي اساسي باعث شده است که مطالب آموزشي، هر سال بنابر آخرين تحقيقات و پژوهش ها تغيير کند و هيچ قالب و الگوي از پيش تعيين شده-اي وجود نداشته باشد. ممکن است بخشي از تدريس توسط موسسه ي فرانسوي تحصيلات تکميلي در خارج از پاريس (در ساير نقاط فرانسه) و يا ساير کشورها ارائه شود؛ و يا توسط دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي خارجي، در ساير کشورها ارائه گردد.
بيشتر پروفسورها، مسؤول آزمايشگاه ها و يا مراکز تحقيقاتي کالج هستند. ساختمان هاي کالج، شامل تعدادي آزمايشگاه است که تحت شرايط خاصي براي پژوهشگران فرانسوي و خارجي، باز هستند.
کرسي ها در کالج فرانسه ماهيت دايمي ندارند. اين بسته به ابتکار هيأت مرکزي پروفسورهاي منتخب Assemblée des Professeurs است که نام و عنوان کرسي بيکار و يا غير فعال، باقي بماند و يا تغيير کند (البته اغلب تغيير مي کند). بدين ترتيب، کالج، نه تنها از آزادي شايان توجهي در آموزش و پژوهش برخوردار است، بلکه مي تواند ساختار خود را با جديدترين پيشرفت ها در تمامي رشته هاي علمي هماهنگ کند.
ورود و پذيرش کليه افراد در کنفرانس ها و سمينارها براي عموم آزاد و رايگان است. هر ساله حدود 5000 نفر در کنفرانس هاي گوناگون اين کالج حضور دارند. در واقع، دسترسي به آزمايشگاه ها و محيط هاي پژوهشي کالج، به اشخاص پژوهشگر اختصاص دارد.
کالج، نشريه ي سالنامه Annuaire را منتشر مي کند که شامل چکيده اي از مطالب آموزش داده شده توسط هر يک از استادان و نيز تحقيقاتي است که در کرسي، مرکز پژوهشي و يا آزمايشگاه وي انجام شده است. همچنين سالنامه حاوي تاريخچه ي مختصري از کالج مي باشد که دربردارنده ترتيب و توالي هر يک از کرسي ها از ابتداي قرن نوزدهم است. کالج، همچنين متن چکيده تمامي کنفرانس هاي خود را منتشر مي کند.

شعار کلوژ دو فرانس – کالج فرانسه – اين است:

ما پروفسورها را آموزش مي دهيم!

ضمنا باید اشاره کرد که این کالج یکی از الگو هایی است که اندیشکده یقین برای طرح ریزی ساختار خود از آن استفاده نموده است

مرکز بررسی های دکترینال، در سال 1379 با هدف پر نمودن خلأ مطالعات استراتژیک و دکترینال دین پایه در حوزه ی قواعد حکومت داری و جامعه سازی پدید آمد.
 الگوی طراحی این مرکز، از سه مدل تبعیت می کند:

1. مدل ترودک TRADOC مرکز تبیین دکترین ها در ایالات متحده.

 2. مدل پژوهشی و آموزشی کلوژدوفرانس، کالج معروف فرانسه، به عنوان نماد ادهوکراسی فرانسوی.

 3. الگوی حوزه های علمیه ­ی شیعه در عصر صفوی در اصفهان (دوره­ علامه مجلسی، میرداماد و شیخ بهایی)
 مرکز بررسی های دکترینال، دارای چهار گروه باطل­ شناسی، حق­ شناسی، آینده ­شناسی و گروه امنیت بدون مرز است.

مرکز بررسی های دکترینال، به عنوان یک نهاد تصمیم­ ساز، سوای از فعالیت علمی در بومی سازی دانش دکترینولوژی، در حوزه­ ی طرح ریزی استراتژیک، تاکنون مسئولیت طرح ریزی استراتژیک و تبیین دکترین­ های یازده نهاد کلان را در جمهوری اسلامی بر عهده داشته است.

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.college-de-france.fr/site/en-college/” target=”blank” ]ورود به سایت Collège de France[/button]

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FColl%25C3%25A8ge_de_France&ei=B_FOUqO1EYPjswbis4DIDA&usg=AFQjCNFoy5kJGKZOMGOxvbly4gurL1qp5w&sig2=sjpX7I8bMSLqr9SY3dGt6Q&bvm=bv.53537100,d.Yms” target=”blank” ]معرفی کالج در ویکی پدیا[/button]

2 دیدگاه

  1. از این مقاله و معرفی کالج فرانسوی خیلی خوشم آمد و به یاد امام صادق (ع) افتادم با 4000 طلبه ی علم ، که محدودیت و کنکور و این حرفها نداشتند و افراد عاشق علم واقعا” دانشمند و فاضل شدند 🙂

  2. به راستی به یاد کرسی های درس امام صادق افتادم. سوختم ماباید به همچین جاهایی میداشتیم که جوانانمان فقط بهر مدرک به دانشگاهها نروند!! خوشحالم که حداقل اندیشکده یقین رو داریم به اعتقاد من اندیشکده یقین بازدهی خودش رو چند سال آینده نشان خواهد داد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *