مسعود سلطانی‌فر (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) : 18 مهر 1395

مسعود سلطانی که همراه با دکتر حسن روحانی رئیس جمهور به تایلند سفر کرده بود، در همایش اقتصادی فعالان و سرمایه گذاران دو کشور ایران و تایلند گفت:

  • یکی از بخش‌هایی که دولت برای توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور بر آن تمرکز و توجه ویژه دارد، بخش گردشگری است چراکه ایران با داشتن سابقه و هویت فرهنگی و تاریخی بیش از 10 هزار ساله، دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران فرهنگی، تاریخی است.
  • فضای مناسب برای افزایش همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری فراهم است.
  • معاون رئیس جمهور در این همایش که با حضور محمدرضا نعمت‌زاده و جمعی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و تایلند برگزار شد، ادامه داد: بازار 80 میلیونی ایران، بازاری پرجاذبه برای سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف است و روند ورود شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران روزبه‌روز در حال افزایش است.
  • ایران به‌عنوان یک کشور موزه، دارای صدها هزار بنا، مکان و محوطه تاریخی است که تاکنون 32 هزار بنا به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است و 21 بنای تاریخی ارزشمند ایران در یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است، همچنین مرقد مطهر امام هشتم شیعیان حضرت امام رضا(ع) باعث جذب سالیانه میلیون‌ها نفر گردشگر مذهبی و زیارتی به ایران می شود.

جاذبه‌های طبیعی ایران و تنوع اقلیمی که در هر چهار فصل وجود دارد، یکی دیگر از جاذبه‌های مهم برای گردشگران کشورهای مختلف است، اقلیم ایران به گونه‌ای است که در تمام مدت سال می‌توان در یک روز در یک نقطه از ایران در آبهای گرم شنا کرد و در همان روز در نقطه ای دیگر در ارتفاعات پوشیده از برف به ورزش اسکی پرداخت که در بعضی مناطق این تنوع در یک شعاع 100 کیلومتری وجود دارد. کویرهای زیبا و منحصربفرد ایران سالیانه باعث جذب صدها هزار گردشگر اروپایی می‌شود، ایران گرمترین نقطه جهان را در گندم بریان کرمان در اختیار دارد، همچنین گرمترین چشمه آبگرم طبیعی جهان در مشکین شهر واقع شده است، ایران دارای بلندترین گنبدهای آجری تاریخی جهان است و بلندترین تپه‌های شنی کویر با ارتفاع بیش از 500 متر در ایران قرار دارد، همچنین ایران دارای ظرفیتهای بالا در بخش گردشگری سلامت و توریسم درمانی است.[1]

در این نشست تجار و فعالان اقتصادی دو کشور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود در بخش‌های مختلف را با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی معرفی کردند.[2]


[1] مزیت نسبی محیطی و جغرافیایی ایران که این مزیت نسبی برای تایلند هم در دهه‌ی 50 میلادی موضوعیت جدی داشت و در کنار مزیت‌های دیگر باعث شد که آمریکا این کشور را به سمت ایجاد و بسط گردشگری سوق دهد. توضیح مبسوط این مبحث در فصل مربوط به تایلند تبیین شده اشت.

[2] خبرگزاری تسنیم، شناسه خبر: 1208806

دیدگاهی بنویسید