عهدنامه وستفالیا؛ نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل | باشگاه استراتژیست‌های جوان

عهدنامه وستفالیا؛ نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل

عهدنامه وستفالیا؛ نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل

در ۲۴ اکتبر ۱۶۴۸ با امضای پیمانی موسوم به پیمان وستفالیا، جنگ خانمان‌سوز سی‌ساله در اروپای مرکزی پایان یافت. وستفالیا -منطقه‌ای در شمال غربی آلمان – میزبان این رخدادِ تاریخ‌ساز بود. عهدنامه وستفالیا را یکی از نقاط عطف در تاریخ روابط بین‌الملل می‌دانند.

جنگ سی‌ساله به راستی یکی از ویرانگرترین جنگ‌های تاریخ اروپاست. این درگیری‌ها در سال ۱۶۱۸ آغاز شد؛ زمانی که خاندان هابسبورگ که بر اتریش فرمان می‌راندند، تلاش کردند که مذهب کاتولیک رومی را به اتباع پروتستان خویش در منطقه بوهم (جمهوری چک امروز) تحمیل نمایند. این اختلافات منطقه‌ای سریعاً به بقیه ایالات آلمان نیز سرایت نمود. امپراتوری مقدس روم با فرانسه وارد جنگ شد، ایالات طغیانگر آلمانی علیه امپراتور هابسبورگ اتریش به پا خاستند و فرانسه نیز با امپراتوری اسپانیا درگیر شد. طی سال‌های بعد سوئدی‌ها، دانمارکی‌ها، لهستانی‌ها و روس‌ها نیز به این مخمصه وارد یا به آن کشانده شدند. تمایلات تجاری نیز همچون رقابت‌های سیاسی و مذهبی، عامل محرک این درگیری‌ها به حساب می‌آمدند.

فرماندهان شاخصی در این جنگ شرکت جستند: مارشال تورن ، لویی سیزدهم، کاردینال ریشیلیو، مازارین و شاهزاده دو کُنده از فرانسه، والنشتاین از امپراتوری اتریش، شاه گوستاو آدولف از سوئد، فیلیپ چهارم از اسپانیا، کریستیان چهارم از دانمارک و چندین نفر از پاپ‌های کلیسای کاتولیک. شاه گوستاو آدولف (سوئد) در سال ۱۶۳۲ در نبرد لوتزن کشته شد. ژنرال والنشتاین – که به طرز دیوانه‌واری به قتل و غارت علاقه داشت و حتی در جریان فتح شهرها، حیوانات شهری را نیز سلاخی می‌کرد- در سال ۱۶۳۴ به دست یک کاپیتان انگلیسی به قتل رسید. بااین‌حال، جنگ تا بیش از یک دهه بعد نیز ادامه یافت.

ژنرال والنشتاین
ژنرال والنشتاین

 

این جنگ خانمان‌برانداز عموماً در خاک آلمان جریان داشت و موجی از بیماری، فقر و بدبختی را با خود به این سرزمین آورد. مورخی آلمانی به نام ونسلاس هولار گزارش‌های متعددی از آدم‌خواری در منطقه‌ی راینلند -واقع در غرب آلمان- را طی دهه ۱۶۳۰ ثبت نمود. سربازان مزدور محلی بهترین شرایط ممکن برای غارت و چپاول را در ادامه یافتن جنگ می‌دانستند؛ به‌نحوی‌که با پایان درگیری‌ها، بسیاری از آن‌ها نسبت به سبک زندگی پس از جنگ، اظهار نارضایتی می‌کردند.

مذاکرات صلح برای پایان دادن به سه دهه جنگ، در دسامبر ۱۶۴۴ در شهرهای اوزنابروگ (Osnabrück) و مونس‌تر (Münster) آغاز شد. ۱۷۹ نماینده‌ی تام الاختیار از ۱۹۴ ایالت بزرگ و کوچک آلمان، جریان مذاکرات را به پیش بردند. هزاران نفر نیروی پشتیبانی نیز که با غذا و مسکن مناسب از آن‌ها پذیرایی می‌شد، نقش مؤثری در پیشبرد جریان مذاکرات ایفا نمودند (این در حالی بود که اکثر نقاط کشور در قحطی به سر می‌بردند). سفیر ونیز، پاپ نونسیو و فابیو چیگی (بعدها پاپ الکساندر هفتم) نیز بر این مذاکرات نظارت نمودند.

اختلافات اصلی در ماه‌های پایانی مذاکرات نمایان شد. قرار بود که نمایندگان دول بزرگ خارجی نیز در مقابل یکدیگر بنشینند و جریان مذاکرات را از سر گیرند اما نمایندگان فرانسه و اسپانیا با این وضعیت مخالفت نمودند؛ لذا، به ناچار از طریق یک سیستم پستی طولانی، تبادل نامه بین طرفین صورت گرفت. بقیه دول خارجی نیز از این وضعیت پشتیبانی نمودند. در چنین حالتی، حدود ۱۰ روز طول می‌کشید که نامه‌ای از مونس‌تر به پاریس یا وین برسد. این مدت زمان برای شهرهایی چون مادرید و استکهلم، ۲۰ روز بود؛ اگرچه برخلاف انتظار، مذاکرات طی سه هفته به سرانجام رسید. عهدنامه وستفالیا در ساعت دو بعدازظهر شنبه ۲۴ اکتبر ۱۶۴۸ به امضای طرفین رسید.

نقشه سیاسی اروپا پس از انعقاد پیمان وستفالیا، سال ۱۶۴۸
نقشه سیاسی اروپا پس از انعقاد پیمان وستفالیا، سال ۱۶۴۸

 

مطابق پیمان وستفالیا، سوئیس از اتریش و هلند از اسپانیا استقلال یافت. شاهزاده‌نشینان آلمانی به خودمختاری دست پیدا کردند. سوئد، باواریا و براندنبورگ، امتیازات مالی و سرزمینی کسب نمودند و فرانسه نیز بخش اعظم ایالات آلزاس و لورن را تصاحب کرد.

رویای حاکمیت مذهب کاتولیک رومی بر تمامی اروپا، برای همیشه بر باد رفت. پروتستانتیسم آمده بود که بماند.

 

منبع: historytoday

ترجمه: تاریخ جهان



درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

1 نظر

  1. وب سایت نظام تمدن نوین اسلام

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همسنگری های با بصیرت که عمار گونه دفع فتنه و تبیین حقایق می فرماید،
    بنده از استفاده کننده گان پر و پا قرص مباحث استاد حسن عباسی هستم خصوصا مباحث هفتگی کلبه ی کرامت که استاد طی این جلسات قصد تبیین نظام تمدن نوین اسلامی دارد البته طرح کلبه در اندیشه ی هجری هر مومنی با قید کرامت تکمیل می شود بله تمدن و کلبه سازی یا همان مدینه فاضله سازی برای شکوفایی استعدادهای حقیقی و تحقق آرمانها و اهداف حقیقی انسان است که تحقق آن همین کرامت انسان نزد خدا است.
    استاد لازم دیدند نظام تئوریک این تمدن را با زدودن اندیشه های منحط صادراتی و ترجمه ی غرب که لابلای مباحث و مسائل علوم انسانی عمار گونه رصد کرده و تبیین کنند نظام منحطی که وارد اندیشه ما شده طوری است که منجر به دیدگاه های سطحی در ما چه در مورد سطح توسعه و پیشرفت، و چه تبیین هویت انسان شده ؛ زیرا طبق مبانی معرفت توحیدی انسانی که موجودی دو بعدی است بعد جسمانی آن ابزاری برای شکوفایی استعدادهای حقیقی او است اسلام برای انسانها تمدنی که استعدادهای حقیقی انسان را شکوفا کند و البته متفاوت تر و متعالی تر از تمدن های لیبرالیسم و نهله های منحط آن که از دل مکاتب غیر توحیدی و بشر ی آمده ، می خواهد؛
    تمدنی که رسالت انبیاء تحقق این تمدن بود البته نظام معرفتی این تمدن در هر عصری که بوده برای مردم آن زمان تعالی بخش و حیات بخش بوده ولی بهترین زمانی که اقتضائات لازم برای طرح ریزی تئوریک این نظام معرفتی توحیدی دارد زمان فعلی ماست که به الحمدالله امام خامنه ی با تیز بینی خویش مطالبه ی اصلی که از نخبگان دارد همین نظام سازی کلان معرفتی است. تا با تبیین و تشریح این نظام معرفتی ذائقه ی ملت ها را که چون در مقابل تمدن منحط لیبرالیسم و ورژنهای متفاوت آن طرحی ندارند را نسبت به نظام معرفت توحیدی آشنا فرماید؛
    زیرا شیاطین در مفابل رسالت انبیاء و ولایت اولیاء حربه و نیرنگ اصلی آنها سطحی کردن و تحریف امیال فطری انسان است مثلا علم و معرفت خواهی یا قدرت ، هیجان ، انس و محبت خواهی انسان که همه ی این امیال فطری را انسان در سطح نامحدود می خواهد و دنبال وصال به منبع بی نهایت آن (یعنی خداوند) هست پس این انسان در طلب بی نهایت از اینهاست ولی علوم انسانی که انسان را در تمام شاخه های آن هم سطح حیوان لحاظ کرده این امیال فطری را هم برای انسان سطحی لحاظ کرده در نهایت در تمدن سازی برای انسان با آرمان ها و اهداف سطحی که رفاه سطحی و حیوانی ، تکامل سطحی و حیوانی و … مطلوب و شعار خواهد بود .
    در نهایت برادر عزیز ، بنده طلبه ی از طلاب قم ، الان حدودا دو هفته است وب نظام تمدن نوین – ntne.ir را در پهنه ی سایبر راه انداخته در این وب سعی خواهد شد با تبیین و تحقیق وسیع و دوباره معرفت توحیدی دین اسلام ، نظام معرفتی و کلانی را با مبنای اسلام ارائه داد تا انشاء الله قدمی زمینه ساز در تبیین و تشریح نظام معرفتی تمدن نوین اسلامی باشد.
    محتوای کل سایت تحقیقی و پژوهشی خواهد بود البته الان ۳۰ مطلب در سه دوره ی که ۷ جلسه ی اول مباحث مقدماتی و ۱۷ جلسه در تبیین معرفت توحیدی و ۶ جلسه در تبیین نظام تمدن نوین اسلامی در سایت قرار داده شده است و متن تحقیقی همراه پوسترش می باشد والبته در روند پژوهش کلیپ ها و مستنداتی ارائه خواهد شد تا مدعی – که تنها تمدنی که می تواند بخلاف تمدن لیبرالیسم انسان و زندگی او را تعالی بخشد تمدن نوین اسلامی است – مدلل و برهانی شود»
    همانطور که می دانید مطالبات دیگر رهبری مثل وحدت حوزه و دانشگاه یا کرسی های آزاد اندیشی هم برای ما طلاب و دانشجویان لازم الاجراء است دوست دارم ابتدا با ملاحظه ی سایت حقییر اگر ، محتوای سایت حقیر را در راستای آرمان و اهداف سایت خویش دید وب نظام تمدن نوین اسلامی را در بین سایت های گروهی شما قرار دهید تا با همکاری هم و انتقادات و پیشنهادات شما دوستان همسنگر بتوانیم مطالبات رهبری را در حد توان خود (البته جهادی) اجرایی کنیم انشاء الله.
    با تشکر ، منتظر استقبال شما در قبال این دعوت و اتحاد هستیم.

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *