سند ۲۰۳۰ ابزاری برای رسیدن به نظم نوین جهانی | باشگاه استراتژیست‌های جوان

سند ۲۰۳۰ ابزاری برای رسیدن به نظم نوین جهانی

سند ۲۰۳۰ ابزاری برای رسیدن به نظم نوین جهانی

سند یا دستورالعمل ۲۰۳۰ در نشست سپتامبر ۲۰۱۵ در نیویورک تهیه گردید و در اول ژانویه ۲۰۱۶ اجرای آن کلید خورد.

متن کامل سند ۲۰۳۰

سند در ۲۷ سپتامبر نهایی شد. شاید این اتفاقی باشد که این نشست هنگام عید تبرنکل (Tabernacle)[۱] یهودیان و نیز در چهارمین خسوف کامل (ماه خون) برگزار شد[۲].

هدف اصلی این سند که از حمایت شرکت‌های بزرگ، افراد مشهور، رهبران اکثر کشورها و پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان برخوردار است در ظاهر بر این است که جهان را به صورت متحد علیه فقر، بیماری، نابرابری و دیگر مسائل به همکاری بگیرد و ادعایشان این است که اگر با این آهنگ رشد، منابع جهان را استفاده کنیم و با توجه به نرخ رشد جمعیت، منابع به‌زودی به اتمام خواهد رسید بنابراین باید کنترل صورت گیرد.

در تنظیم این سند سعی شده از واژه‌ها و عبارات مهمی نظیر اهداف جهانی، دستور کار جهانی جدید، توسعه پایدار، برابری، مدیریت منابع طبیعی، از بین بردن فقر و گرسنگی، بهداشت و سلامت، آموزش برابر، مبارزه با تغییرات اقلیمی، حمایت از اکوسیستم، صلح، شراکت جهانی، قدرت بخشیدن به زنان و … بسیار استفاده شود:

global goals, new universal agenda, sustainable development, equality, management of natural resources, ending poverty and hunger, healthy lives, equitable education, combating climate change, protecting ecosystem, peaceful society, global partnership, empowerment of woman, ending poverty and hunger, protecting plan، …

 

یکی از روش‌های این نوع سندنویسی استفاده از کلیات و کلمات چشمگیر و همه جوامع پسند است تا بتوانند تمامی کشورها را به پای امضا بکشانند. در این نوع سندنویسی‌ها به چگونگی اجرای اهداف کلی و جزییات آن اشاره نمی‌شود تا بتوانند از کلیات مکتوب خود تفاسیر موردنظر را غالب کنند. به‌عبارت‌دیگر مبهم و کلی‌گویی از شگردهای قراردادهای بین‌المللی غربی‌ها و سازمان ملل  متحد است. در سند ۲۰۳۰ تمامی کلمات و عبارات و جملات بسیار کلی و همه‌پسند و شعارهای در زرورق پیچیده بدون تبیین روش‌های مورد نظر برای تحقق این واژه‌هاست و این صورت نمی‌گیرد مگر به خاطر جذب اعضای بیشتر و باز بودن دست خود برای تنظیم راهکارهای اجرایی بعد از توافق.

در این سند یا دستور کار، ۱۷ هدف اصلی توسعه پایدار و ۱۶۹ هدف فرعی در نظر گرفته شده و برای هدف شماره ۴ سند جداگانه‌ای بنام سند آموزش ۲۰۳۰ تنظیم‌شده است بنابراین سند ۲۰۳۰ را در دو بخش مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم یکی کلیت سند ۲۰۳۰ با اهداف ۱۷‌گانه و دیگری سند آموزش ۲۰۳۰.

برای بررسی دقیق سند ۲۰۳۰ پاراگراف‌ها عیناً به زبان اصلی درج گردیده و از آنجا که مخاطبان و خوانندگان سایت را آشنا به زبان انگلیسی می‌پنداریم سعی شده که کمتر از ترجمه لغت به لغت استفاده شود.

الف) سند ۲۰۳۰

برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان 

در ابتدا و پیشگفتار این سند تأکید شده که این اهداف ۱۷‌گانه اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی برای تثبیت حقوق بشر و دستیابی به برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به تمامی زنان و دختران است.

The 17 Sustainable Development Goals and 169 targets which we are announcing today demonstrate the scale and ambition of this new universal Agenda. …They seek to realize the human rights of all and to achieve gender equality and the empowerment of all women and girls

عبارت «قدرت بخشیدن به تمامی زنان و دختران» در چند بخش دیگر این سند از جمله بندهای ۲۰ و ۲۷ تکرار شده و نشان از نقشه این دستور کار برای گسترش جریان فمینیستی در جهان دارد. مدیرعامل زنان در سازمان ملل متحد طی سخنرانی خود در سال ۲۰۱۱ این واژه را به‌خوبی تبیین کرده است[۳]. وی می‌گوید:

The transition from education to work remains fraught with many challenges, particularly in Africa and South Asia, where women lag behind in access to higher education People still generally associate men with mathematics and science, and women with the humanities and care-giving fields

این یعنی تأکید بر کار کردن زنان و کم‌رنگ کردن حضورشان در خانه به‌عنوان مربی و تربیت کننده نسل. قدرت بخشیدن به زنان از نظر آن‌ها یعنی مساوات در تمام زمینه‌ها با مردان و اینکه زنان نباید بیشتر به رشته‌های انسانی و مراقبت‌ها پیوند داده شوند.

تأکید دیگر سند به «برابری جنسیتی» است. ابتدا لازم است از منظر اتیمولوژی این واژه‌ها مورد بررسی قرار گیرند تا به دیدگاه واقعی غربی‌ها از استفاده از این لغات پی ببریم و صرفاً یک ترجمه تحت‌اللفظی نباشد. این بررسی در بخش «سند آموزش ۲۰۳۰» آورده خواهد شد.

 

از بین بردن فقر و گرسنگی

در قسمت مقدمه، اعضا را متعهد می‌کند که به «توسعه پایدار» در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی دست‌یافته و مأموریت MDGs (ام.دی.جی. ‌ها) را ادامه دهند. در بخش سند آموزشی ۲۰۳۰ به توضیح کامل‌تر ام.دی.جی.ها خواهیم پرداخت.

We are committed to achieving sustainable development in its three dimensions – economic, social and environmental – in a balanced and integrated manner. We will also build upon the achievements of the Millennium Development Goals and seek to address their unfinished business.

ام.دی.جی. مخفف Millennium Development Goals است که اهداف ۸ گانه‌ای را در نظر گرفته بود و باید تا سال ۲۰۱۵ به آن می‌رسید. توضیح بیشتر آن در بخش «سند آموزش ۲۰۳۰» آمده است ولی در اینجا به هدف اول آن اشاره می‌شود که آن هم از بین بردن فقر شدید و گرسنگی است.

پس از اتمام مدت تعیین شده برنامه ‌ام.دی.جی‌ها، آمار نشان می‌دهد با توجه به اینکه‌ام دی جی‌ها در ۲۰۱۵ به پایان کار خود رسیده ولی کارنامه قانع‌کننده‌ای نداشته است. حدود یک بیلیون نفر هستند که هنوز با ۱/۲۵ دلار در روز زندگی می‌کنند و ۸۰۰ میلیون نفر بر روی کره زمین هستند که غذا به اندازه کافی برای خوردن ندارند و هر روز ۲۲ هزار کودک بر اثر فقر در جهان می‌میرند[۴].

سؤال عمده‌ای که در برنامه MDGs و همچنین در سند ۲۰۳۰ که فقرزدایی را تا سال ۲۰۳۰ مطرح می‌کند، وجود دارد این است که آیا فقط فرار از واقعیت و ضعف سازمان ملل متحد و ریشه‌یابی‌های نادرست به منظور سرپوش گذاشتن بر این ضعف و کنترل کشورها با سیاست‌های تسلط‌گرایانه حاکم می‌باشد یا اینکه در ورای فقرزدایی به دستورالعمل‌های جهانی می‌اندیشد؟ و یا هر دو؟ اولین و یکی از مهم‌ترین اهداف سند، مبارزه با فقر است که بدون ریشه‌یابی درست از بروز فقر در جهان، از آن به عنوان یک چالش جهانی (Global Challenge) نام می‌برد.

همچنین بر روی تصمیم همه‌جانبه برای «مردم دور از دسترس» و «مرکزیت قرار دادن مردم» تأکید شده و آمده است: با این تمرکز تا سال ۲۰۳۰ فقر و گرسنگی را از بین می‌بریم، با نابرابری‌های داخل کشورها مبارزه می‌کنیم، از حقوق بشر حمایت می‌کنیم، تساوی جنسیت را ارتقا می‌دهیم و به زنان و دختران قدرت می‌بخشیم.

نکته جالب اینکه بازیگران این طرح برای مبارزه با فقر به غیر از کشورها، سهامداران و شرکت‌های بزرگ جهانی نیز هستند و از آن‌ها دعوت شده است تا به صدای فقیرترین‌ها توجه بیشتر کنند.

همچنین برای رسیدن به هدف فقرزدایی کمک‌های دولتی را پیشنهاد می‌دهد:

Implement nationally appropriate social protection systems

البته مشخص است که بانک جهانی با حضور خود در سند ۲۰۳۰ به عنوان جامی، خود را آماده وام دادن به کشورها و ارتزاق از آن‌ها با سودهای تعیین شده می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر این است که سند ۲۰۳۰ با اینکه هدف اصلی خود را مبارزه با فقر قرار داده ولی مبارزه «کلیدی» خود را بر روی برابری جنسی گذاشته است:

Gender inequality remains a key challenge

سازمان ملل متحد بر این نکته بیش از هر ارگان دیگری اشراف دارد که جنگ بیشترین عامل مولد فقر در جهان است چه به‌صورت جنگ‌های علنی بین‌المللی و چه به‌صورت جنگ‌های داخلی هدایت شده از خارج مرزها. نمونه آن افغانستان، سوریه، یمن، اوکراین، سودان، نیجریه… و ریشه بنیادین فقر در این کشورها جنگ‌افروزی و شعله‌ور نگاه‌داشتن آن است به‌طوری‌که پول در این کشورها قادر نیست که مشکل فقر را حل کند ولی در این سند هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌شود چراکه خود سازمان ملل به خاطر کوتاهی در مهم‌ترین وظیفه خود که حفظ و نگهداری صلح در جهان است زیر سؤال می‌رود.

 

توسعه پایدار

مهم‌ترین واژه کلیدی سند، «توسعه پایدار» یا Sustainable Development است و در تمامی موضوعات مطروحه در سند از جمله تمامی اهداف ذکرشده، از صفت «پایدار» استفاده شده است؛ اما توسعه پایدار یعنی چه؟ در تعریفی که سازمان ملل از آن ارائه داده است توسعه پایدار را برآوردن نیازهای کنونی بدون آسیب رساندن به توانایی نسل‌های آینده برای برآوردن نیازهای خود تعریف کرده است[۵]:

Sustainable development is development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs.

با توسعه پایدار ادعا می‌کنند که تولید و مصرف کشورها به محیط‌زیست صدمه می‌زند و باید طوری توسعه پیدا کرد و به‌گونه‌ای از منابع استفاده نمود که به محیط‌زیستی که متعلق به نسل‌های آینده نیز هست صدمه وارد نشود. چون ما بر روی یک زمین و سیاره محدود با منابع محدود زندگی می‌کنیم. شاید در نگاه سطحی «توسعه پایدار» بسیار منطقی و پیشرفته به نظر آید ولی حقیقت آن است که توسعه پایدار یعنی ترساندن کشورها از این محدودیت و اینکه باید با روشی که ما ارائه می‌دهیم از منابع استفاده کنید. منتقدین توسعه پایدار در وهله اول آن را بهانه‌ای برای به کنترل درآوردن پیشرفت‌های دیگر کشورها می‌دانند و دیگر اینکه معتقدند فهمی که از واژه «منابع» دارند اشتباه است. بر روی کره زمین منابع محدودی وجود ندارد. در حقیقت منابع از طبیعت برداشت نمی‌شود بلکه منابع از طبیعت خلق می‌شود. منابعی که بالقوه هستند و ما فقط به سطحی از آن دست‌یافته‌ایم. به عنوان مثال در حیطه انرژی، پایداری (Sustainability) همیشه مترادف با تجدیدپذیری (Renewability) است یعنی منبع سوخت خود را تجدید و پر می‌کند؛ بنابراین به منابع این‌طور نباید نگریست که آخرین برش پیتزا را می‌خوریم چون با این نوع تعریف از توسعه پایدار، پیشرفت متوقف می‌گردد[۶].

در حقیقت توسعه پایدار یعنی ملزم کردن کشورها برای تشکیل شراکت بین دولت و شرکت‌های بزرگ با حمایت و مشارکت مردم؛ و این یعنی دادن کنترل زندگی روزانه همه مردم به دولت فدرال و سرمایه‌داران.

در این سند آمده است:

We recognize that social and economic development depends on the sustainable management of our planet’s natural resources. We are therefore determined to conserve and sustainably use oceans and seas, freshwater resources, as well as forests, mountains and drylands and to protect biodiversity, ecosystems and wildlife.

اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که «توسعه پایدار» یعنی اینکه باید در استفاده از اقیانوس‌ها، دریاها، منابع آبی، جنگل‌ها، کوه‌ها، زمین‌های بایر صرفه‌جویی شود. البته در مورد چگونگی این صرفه‌جویی بعدها به کشورها خواهند گفت که چه نکنند و چه بکنند.

مایکل اسنایدر
مایکل اسنایدر

مایکل اسنایدر[۷] استاد دانشگاه استنفورد که برای سایتend of American dream  می‌نویسد، در سپتامبر ۲۰۱۵ در مقاله‌ای با عنوان «این ماه سازمان ملل طرحی را برای یک نظم نوین جهانی با کمک پاپ رقم خواهد زد»[۸] آورده است:

((طرح ۲۰۳۰ در واقع تمام عرصه‌های فعالیت بشر را در برمی‌گیرد و در حقیقت طرحی برای حکومت جهانی است. در این طرح به مردم کره زمین گفته شده که این برنامه «داوطلبانه» و در مورد «پایان فقر» و «مبارزه با تغییرات آب‌وهوا» است. ولی این تمام داستان نیست. کلماتی که بکار برده شده مثل «جهان در صلح» و«احترام و کرامت برای همه»، این‌ها خیلی عالی هستند. طوری این طرح نوشته شده که گویی می‌خواهی وارد اتوپیای جهانی شوی و اینکه قرار است فقر و نابرابری عاقبت ریشه‌کن شوند که در پیشگفتار طرح ۲۰۳۰ به آن اشاره شده است. اگر این طرح جهانی است و داوطلبانه، جای کسانی که نمی‌خواهند در این طرح شرکت کنند کجاست؟ چطور اطمینان می‌یابند که هیچ‌کس از این دایره طرح بیرون نمی‌ماند؟ قلب این طرح، اهداف ۱۷‌گانه توسعه پایدار است؛ اما برای نخبگان این کلمات تأثیرگذار و باب روز چه معنایی دارد؟ برای مثال «توسعه پایدار» واقعاً یعنی چه؟))

وی می‌افزاید: ((پاتریک وود Patrick Wood اقتصاددان و مؤلف کتاب «Technocracy Rising: The Trojan Horse of Global Transformation» می‌گوید: منظور آن‌ها از توسعه پایدار ماشینی است که یک نظم اقتصادی بین‌المللی یا همان «نظم نوین جهانی» را به وجود آورد. حق با وود است. آن‌ها امیدوارند که با طرح مرکزی، قواعدی را قاطعانه برای هر کاری که ما انجام می‌دهیم به وجود آورند آن‌هم تحت عنوان «نجات سیاره زمین». آن‌ها به‌طور واضح نمی‌گویند «نظم نوین جهانی» زیرا واژه «توسعه پایدار» قشنگ‌تر و قابل‌پذیرش‌تر برای عموم است.))

اسنایدر ادامه می‌دهد: ((احتیاجی به گفتن نیست که در این طرح جایی برای آزادی‌های فردی و حتی کاپیتالیسم مدل قدیمی باقی نمی‌ماند. در حقیقت سازمان ملل با این جمله به آن اعتراف کرده:

This is probably the most difficult task we have ever given ourselves, which is to intentionally transform the economic development model, for the first time in human history.

آن‌ها برای تغییر مدل توسعه اقتصادی نقشه دارند. خوب حالا این سیستم جدید شبیه چیست؟ و چگونه می‌خواهد به این اتوپیا که به ما قول می‌دهند برسند؟))

نویسنده سپس مطرح می‌کند: ((در دوران باستان، اولین تلاش را بابلی‌ها کردند تا یک حکومت جهانی به وجود آورند و از آن موقع تا کنون نخبگان و سردمداران جهانی سعی کرده‌اند که آنچه که بابل شروع کرد، تجدید کنند. قول‌ها همیشه یکسان هستند. سردمداران روزگار همیشه سوگند می‌خورند که بالاخره راهی را برای یک جامعه بدون فقر و جنگ پیدا خواهند کرد ولی در انتها همه این تلاش‌ها به تشکیل یک دیکتاتوری مفرط ختم می‌شود.))

وی در انتها می‌گوید: ((در ۲۵ سپتامبر پاپ به نیویورک می‌رود که خطابه‌ای در افتتاح جلسه‌ای که قرار است طرح ۲۰۳۰ در آن فتح باب شود ایراد کرده و بر پشتیبانی از طرح پافشاری کند. آن‌ها می‌خواهند سیاره ما را تغییر اساسی دهند. برای بانفوذان جامعه، دادن آزادی به جامعه خطرناک است چون این آزادی به محیط‌زیست صدمه می‌زند و بحران اجتماعی درست می‌کند! تنها راه به نظر آنان ایجاد قوانین محکم و کنترل هر آنچه که هر کس فکر می‌کند، می‌گوید و انجام می‌دهد، است.))

دولت جهانی

هدف سند به وجود آوردن دولت جهانی است و اولین جمله در پیشگفتار سند ۲۰۳۰ این است:

This Agenda is a plan of action for people, planet and prosperity.

این سند دستور کاری است بی‌سابقه و با اهمیت که توسط همه کشورها پذیرفته شده و قابل‌اجرا در همه کشورهاست… اهداف این سند همه جهان، اعم از کشورهای توسعه یافته و درحال‌توسعه را دربرمی‌گیرد.

This is an Agenda of unprecedented scope and significance. It is accepted by all countries and is applicable to all…These are universal goals and targets which involve the entire world, developed and developing countries alike.

در قسمت ویژن یا چشم‌انداز سند آورده است:

A world in which consumption and production patterns and use of all natural resources – from air to land, from rivers, lakes and aquifers to oceans and seas – are sustainable.

دنیایی که الگوی مصرف و تولید و استفاده از منابع طبیعی‌اش از هوا تا زمین، از رودخانه و سفره‌های آبی تا اقیانوس‌ها و دریاها همه «پایدار» هستند. رجوع شود به معنای توسعه پایدار در بالا.

یا در بند ۳۶ سند، هدف ایجاد دولت جهانی را می‌توان به‌وضوح دید:

  1. We pledge to foster inter-cultural understanding, tolerance, mutual respect and an ethic of global citizenship and shared responsibility. We acknowledge the natural and33cultural diversity of the world and recognize that all cultures and civilizations can contribute to, and are crucial enablers of, sustainable development.

و نیز در سند آموزش ۲۰۳۰ آمده است که راهبری روند و مانیتور کردن اهداف مورد نظر با کمیسیون آماری سازمان ملل متحد است:

۷۵- Process led by the United Nations Statistical Commission to monitor progress towards the associated targets

یکی از ابزارهای این سند برای اجرا، مجالس و پارلمان‌های کشورهاست که برای آن‌ها نیز تعیین تکلیف شده است:

We acknowledge also the essential role of national parliaments through their enactment of legislation and adoption of budgets and their role in ensuring accountability for the effective implementation of our commitments. 

در اختیار گذاشتن اطلاعات به یک مرکز جهانی نیز از دیگر دستورالعمل‌های سند است که در این پاراگراف آمده:

Quality, accessible, timely and reliable disaggregated data will be needed to help with the measurement of progress and to ensure that no one is left behind. Such data is key to decision-making. Data and information from existing reporting mechanisms should be used where possible. 

اعلامیه جهانی حقوق بشر

پافشاری طراحان سند ۲۰۳۰ به اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر از دیگر ویژگی‌های آن است:

We reaffirm the importance of the Universal Declaration of Human Rights…We emphasize the responsibilities of all States, in conformity with the Charter of the United Nations, to respect, protect and promote human rights and fundamental freedoms for all, without distinction of any kind as to race, color, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth, disability or other status.

در این بند همه دولت‌ها را متعهد می‌کند که در راستای منشور سازمان ملل، حقوق بشر مورد احترام و حمایت قرار بگیرد و آزادی‌های اساسی برای همه از هر نژاد و جنسیت و زبان، مذهب، سیاسی یا عقیده دیگر، ریشه‌های اجتماعی و ملی، مالکیت، تولد، معلولیت یا وضعیت‌های دیگر مورد لحاظ واقع شود.

تعهد گرفتن از تمام کشورها برای اجرای حقوق بشر در راستای همان نقشه برقراری دولت جهانی و از بین بردن آزادی‌های دولت‌ها برای حکومت کردن طبق مذاهب و سنت‌های خود است.

اینجاست که خلأ تدوین و صدور منشور حقوق خدا از سوی علمای روحانی کشورهای مسلمان بیش‌ازپیش مشهود است تا تضادهای فاحش اعلامیه حقوق بشر با آن به تصویر کشیده شود.

و اما اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار یا SDGs به قرار زیر است:

Sustainable Development Goals

Goal 1. End poverty in all its forms everywhere

Goal 2. End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture

Goal 3. Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages

Goal 4. Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all

Goal 5. Achieve gender equality and empower all women and girls

Goal 6. Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all

Goal 7. Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all

Goal 8. Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all

Goal 9. Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation

Goal 10. Reduce inequality within and among countries

Goal 11. Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable

Goal 12. Ensure sustainable consumption and production patterns

Goal 13. Take urgent action to combat climate change and its impacts*

Goal 14. Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development

Goal 15. Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss

Goal 16. Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels

Goal 17. Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development

 

کنترل بذرها و گیاهان

از آنجا که در هدف دوم به غذا و کشاورزی می‌پردازد باید زیر ذره‌بین ویژه‌ای قرار بگیرد. در این هدف کشاورزی پایدار را توصیه می‌کند و در توضیح آن نوشته آ که تنوع ژنتیکی بذرها، گیاهان کشت شده و دام‌های اهلی و گونه‌های وحشی آن‌ها نگهداری شود که شامل تشکیل بانکی از بذرها و گیاهان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقاء دسترسی به آن و به اشتراک گذاشتن منافع برخاسته از استفاده منابع ژنتیکی می‌باشد. حتی افزایش سرمایه‌گذاری بر روی «بانک ژن دام‌ها» را نیز مورد تأکید قرار داده:

Promote sustainable agriculture and implement resilient agricultural practices that increase productivity and production…

Maintain the genetic diversity of seeds, cultivated plants and farmed and domesticated animals and their related wild species, including through soundly managed and diversified seed and plant banks at the national, regional and international levels, and promote access to and fair and equitable sharing of benefits arising from the utilization of genetic resources. 

این هیچ‌چیزی نیست به غیر از کنترل بر بذرها و گیاهان کشورها و با توجه به فعالیت گسترده شرکت‌هایی مانند مونسانتو برای به انحصار درآوردن بذرهای کشورهای مختلف و جایگزینی آن با بذرهای تراریخته این بند بسیار خطرناک و هشداردهنده می‌باشد.

در جای دیگر به قوانین صادرات و واردات اقلام کشاورزی یک کشور داخل شده و کشورها را از ایجاد ممنوعیت‌های تجاری در بازار کشاورزی جهان منع کرده است:

Prevent trade restrictions and distortions in world agricultural markets

مایک آدامز
مایک آدامز

مایک آدامز[۹] از فعالان و مبارزان معروف در زمینه بهداشت و تغذیه است که سایت بسیار معروف naturalnews.com را اداره می‌کند و یکی از مخالفان جدی شرکت‌های بزرگ انحصارگر مانند مونسانتو می‌باشد. وی در انتقاد به سند ۲۰۳۰ طی مقاله‌ای با عنوان «رمزگشایی سند ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد»[۱۰] در سایت خود نوشته است:

سند ۲۰۳۰ چیزی به‌جز تفوق دولت جهانی بر تمامی ملت‌ها در سرتاسر کره زمین نیست. اهداف این سند چیزی بیش از کلمات کد دار به عنوان دستور کار برای یک دولت-شرکت فاشیست نیست که بشریت را در یک چرخه تباهی از فقر زندانی کند درحالی‌که بیشتر شرکت‌های جهانی قدرتمند دنیا مانند مونسانتو و Du Pont  را غنی‌تر می‌کند.

مایک آدامز می‌گوید: من برای کمک به بیدار شدن بشریت تصمیم گرفتم که ترجمه واقعی اهداف ۱۷ گانه سند ۲۰۳۰ را بیان کنم تا خوانندگان شناخت پیدا کنند که واقعاً این سند، ما را به چه چیزی فرامی‌خواند؟

وی می‌افزاید: لطفاً با دقت توجه کنید که هیچ جای این سند به «دستیابی بشر به آزادی» (Achieving human freedom) به عنوان یکی از اهدافش اشاره نمی‌کند. دیگر اینکه در هیچ جا اشاره نمی‌شود که چگونه باید به این اهداف رسید. همان‌طور که خواهید دید هر نقطه‌نظری در این سند، از طریق کنترل دولت متمرکز و احکام و دستورات مستبدانه به دست می‌آید که شباهتی به کمونیسم دارد.

هدف اول: یعنی همه افراد را به کمک رفاهی دولت و کوپن غذا و سوبسید و صدقه وابسته کنیم تا افرادی برده‌وار مطیع دولت جهانی شوند و به جای اینکه مردم را بالا بکشیم تا بتوانند به خودشان کمک کنند، دولت را آموزش می‌دهیم که ماهیانه‌ای برای غذا و دارو پرداخت کنیم بعد برچسب «پایان فقر» را می‌زنیم.

هدف دوم: یعنی تمام کره زمین با GMO یا تراریخته‌ها و بذرهای کاشته شده مونسانتو مورد تهاجم قرار می‌گیرد درحالی‌که استفاده سموم مرگبار با ادعای غلط «بازدهی بیشتر» محصولات، افزایش می‌یابد. گیاهان تراریخته ویتامین شیمیایی بخصوصی را می‌افزاید درحالی‌که هیچ نظری در مورد نتایج آلودگی ژنتیکی وجود ندارد یا آزمایشات ژنتیکی تلفیق گونه‌ها در یک اکوسیستم آسیب‌پذیر انجام نگرفته است.

هدف سوم: یعنی کودکان و نوجوانان را به نام اسکرین کردن تحت پوشش دارو قرار دهیم و ادعا کنیم سلامت شهروندان را ارتقا می‌دهیم.

هدف چهار: یعنی تزریق کردن تاریخ غلط و استانداردهای آموزشیCommon Core  تا به جای متفکرین مستقل، کارگران مطیع تربیت شوند. چراکه هیچ‌وقت اجازه ندادند که تاریخ واقعی را یاد بگیرند.

هدف پنجم: یعنی مسیحیت (مذاهب) را جرم تلقی کردن، احساسات طبیعی بین زن و مرد را در حاشیه قرار دادن، دیو کردن مردان و ارتقا دادن نمونه‌های غیرطبیعی همجنس‌گرایان(LGBT) هدف واقعی هرگز برابری نیست بلکه در حاشیه قرار دادن و شرم‌آور کردن خصائص مردانه است. هدف نهایی فمنیستی کردن جامعه است که با ایده تضعیف کردن مالکیت مشترک در اذهان همراه است. چون فقط انرژی مرد است که قدرت دارد علیه ظلم بایستد و برای حقوق بشر بجنگد. سرکوب این انرژی مرد کلیدی است برای نگه‌داشتن جمعیت در حالت تسلیم همیشگی و تن دادن ابدی.

هدف ششم: یعنی اجازه دادن به شرکت‌های بزرگ قدرتمند تا با کنترل منابع آب، آن را به غارت ببرند و قیمت‌ها را به انحصار درآورند تا یک زیرساخت جدید برای آب‌رسانی درست کنند.

هدف هفتم: یعنی جریمه کردن ذغال سنگ و گاز و نفت در حین اینکه سیاست اصرار بر سوبسید انرژی سبز محکوم به شکست است و توسط دوستان کاخ سفید بی‌مغز که همگی در عرض پنج سال ورشکسته می‌شوند، مطرح می‌گردد. اقداماتی که در مورد انرژی سبز انجام می‌دهند برای سخنرانی‌های تأثیرگذار و پوشش خبری است.

هدف هشتم: یعنی قوانینی را برای شرکت‌های کوچک گذاشتن و با حکم دولتی حداقل دستمزدها را که موجب ورشکستگی تمام بخش‌های اقتصادی می‌شود، تعیین کردن. وادار کردن کارفرمایان برای استخدام کارگران هم‌جنس‌گرا. ویران کردن اقتصادهای بازار آزاد و مجوز ندادن به شرکت‌هایی که از اوامر دولت اطاعت نمی‌کنند.

هدف نهم: یعنی قرار دادن ملت‌ها زیر بدهی‌های سنگین به بانک جهانی، هزینه کردن پول بدهی‌ها برای استخدام شرکت‌های آمریکایی فاسد که پروژه‌های زیرساختی عظیمی را انجام دهند و این ملت‌های درحال‌توسعه را در یک بدهی بی‌انتهایی قرار دهند. کتابConfession of Economic Hit Man  اثر جان پرکینز را بخوانید تا متوجه جزییات چگونگی این دسیسه که طی دهه‌های اخیر بی‌شمار تکرار شده، شوید.

هدف دهم: یعنی تنبیه کارآفرینان و مخترعین و ثروتمندان و مصادره تمام دستاوردهایشان. توزیع اموال مصادره به انگل‌هایی که کار نمی‌کنند و از اقتصاد مولد ارتزاق می‌کنند و هیچ مشارکتی در این اقتصاد ندارند ولی درعین‌حال «برابری» را فریاد می‌زنند.

هدف یازدهم: یعنی جرم قرار دادن زندگی در نواحی روستایی تحت عنوان «نواحی تحت حمایت»، بعد دولت اعلام می‌کند که این «متعلق به مردم» است! حتی اگر هیچ‌کس حق زندگی کردن در این مناطق را نداشته باشد. مجبور کردن مردم برای زندگی کردن فشرده در شهرهای کنترل شده جایی که هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز تحت نظارت هستند و توسط دولت به راحتی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

هدف دوازدهم: یعنی آغاز به وضع مالیات بر روی مصرف سوخت فسیل و الکتریسیته و مجبور کردن مردم به زندگی تحت شرایط استانداردهای پایین زندگی؛ یعنی استفاده کردن از کمپین‌های نفوذی اجتماعی در تلویزیون، فیلم‌ها و رسانه‌های اجتماعی تا مردمی که بنزین و آب و الکتریسیته مصرف می‌کنند را شرمنده سازند.

هدف سیزدهم: یعنی حدی را برای مصرف انرژی برای هر فردی بگذاری و توسط دولت شروع به تنبیه و جرم سازی «تصمیمات سبک زندگی» که از حد مجاز مصرف تجاوز می‌کند، بکنی. مردم را وادار به استفاده از حمل‌ونقل عمومی بکنی جایی که بتوانی هر حرکت فرد را با دوربین کنترل کنی.

هدف چهاردهم: یعنی ماهیگیری در بیشتر اقیانوس‌ها را ممنوع کردن، تورم قیمت‌ها را باعث شدن، درماندگی و استیصال اقتصادی مردم را موجب شدن، جرم شناختن کشتی‌های خصوصی ماهیگیری و قرار دادن تمام عملیات ماهیگیری اقیانوس‌ها تحت کنترل طرح مرکزی دولتی. اجازه دادن به فقط شرکت‌های مطلوب برای ماهیگیری، شرکت‌هایی که بیشترین مشارکت مالی در رشوه دادن به قانون‌گذاران را دارند.

هدف پانزدهم: یعنی وادار کردن مردم برای بیرون شدن از زمین‌هایشان و رفتن به داخل شهرهای تحت کنترل، یعنی کنترل کردن کشاورزی از طریق بوروکراسی دولتی فاسد که خط مشی آن توسط مونسانتو تعیین می‌شود. ممنوع کردن تنورها (اجاق‌های چوبی) و جمع‌آوری آب باران تا وابستگی بیشتر به دولت رقم بخورد.

هدف شانزدهم: یعنی مصونیت قانونی دادن به گروهی اقلیت که آزادانه در فعالیت‌های غیرقانونی وارد می‌شوند و شامل افسران پلیس که قتل‌های زیادی انجام می‌دهند می‌باشد، چون آن‌ها طبقه حمایت شده جدیدی در اجتماع هستند. عبارت «مؤسسات در کل» در این هدف یعنی دادن ساختارهای مالیاتی مساعد و کمک‌های دولتی به شرکت‌هایی که کارگران همجنس گرا را استخدام می‌کنند و تنبیه کردن گروه‌های ناموافق با حسابرسی‌های مالی آزار و اذیت‌های قانونمند درحالی‌که از فعالیت‌های جرائم شرکت‌های مورد دلخواه که دوستان سردمداران سیاسی هستند چشم‌پوشی می‌شود.

هدف هفدهم: یعنی تصویب کردن احکام تجاری جهانی که مخالف قوانین ملی هست و اعطای قدرت‌های امپریالیستی نامحدود به شرکت‌هایی مثل مونسانتو، Dow Chemical, RJ, Reynolds, Coca-Cola, Merk

امضای پیمان‌های تجاری جهانی که قانون‌گذاران ملی را دور می‌زنند تا اطمینان حاصل کنند که قدرتمندترین شرکت‌های جهان دارو، بذرها، مواد شیمیایی و تکنولوژی در انحصار داشته باشند و اطاعت جهانی را برای این پیمان‌ها که به مهر و صحه سازمان ملل رسیده بخواهند.

وی در پایان می‌نویسد: اگر این سند ۲۰۳۰ را بخوانید متوجه می‌شوید که این دستور کار قرار است برای تمامی شهروندان جهان از طریق فشار و زور دولتی اعمال شود. هیچ جای این سند نمی‌گوید که حقوق فردی موردحمایت قرار خواهد گرفت. حتی حقوق بشر موجود را که توسط خالق آن به افراد  داده شده تصدیق نمی‌کند. اعلامیه حقوق بشر حتی حق دفاع شخصی افراد، حق انتخاب دارو و حق کنترل فرزندان خود را رد می‌کند.

سازمان ملل  برای چیزی جز استبداد دولت جهانی که تمامی بشریت را با حقه «توسعه پایدار» و «برابری» به بردگی بکشاند، برنامه‌ریزی نمی‌کند.

 

ب) سند آموزش ۲۰۳۰

هدف چهارم سند ۲۰۳۰ به‌طور جداگانه تحت عنوان سند آموزش ۲۰۳۰ تهیه و تدوین شده است.

متن سند آموزش ۲۰۳۰

در مقدمه این سند هدف اصلی از تهیه آن با این عبارت تنظیم شده است:

“Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all”

همچنین آمده است: این یک طرح جهانی برای اتمام کارهای باقیمانده ‌ام.دی.جی.هاست که به منظور آموزش و تعلیم و تربیت جهانی تهیه شده است.

They seek to build on the Millennium Development Goals and complete what these did not achieve.

بنابراین قبل از ادامه بررسی متن سند، شناخت اهداف ام.دی.جی.‌ها ضروری است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد MDG مخفف Millennium Development Goals است که اهداف ۸ گانه ای را به عنوان نقشه راه تا سال ۲۰۱۵ معرفی کرده بود[۱۱].

اول ریشه‌کن کردن فقر شدید و گرسنگی، دوم دستیابی به آموزش دوره دبستان در جهان، سوم برابری جنسیتی و قدرتمند کردن زنان، چهارم کاهش مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال، پنجم ارتقاء سلامت دوران بارداری، ششم مبارزه با HIV و AIDS، مالاریا و دیگر امراض، هفتم حفظ محیط‌زیست و هشتم گسترش همکاری‌های جهانی.

بنابراین سند ۲۰۳۰ برای تکمیل اهداف فوق مجدداً تقریباً همان اهداف را با کمی تغییرات مورد تأکید قرار داده است. این نشان می‌دهد که سازمان ملل و در رأس آن آمریکا نتوانسته‌اند با دستورالعمل واحد خود به نام MDG برای کل کشورها تا سال ۲۰۱۵ به این اهداف ۸ گانه برسند و در نتیجه من توان گفت چون این طرح با شکست مواجه شده بنابراین لازم دیدند سعی دوباره‌ای برای تدوین قانون جهانی مورد دلخواه تحت عنوان سند آموزش ۲۰۳۰ و تمدید برنامه‌های ام.دی.جی.‌ها آغاز کنند.

در زیربنا داریم به تک‌تک واژه‌های اصلی و کلیدی به‌کاربرده شده در سند، با توجه به اتیمولوژی و خاستگاه فرهنگی آن‌ها در غرب و نویسندگان و تهیه‌کنندگان سند بپردازیم:

ابتدا ببینیم واژه آموزش فراگیر و برابر و بدون تبعیض Inclusion and equity چیست؟ در بخش a new vision for education در بند ۷ به Inclusion and equity اشاره شده است. 

واژه Education equity در مرکز آموزش مشترکCenter for Collaborative Education  (CCE) این‌گونه تعریف شده است: از بین بردن موانع آموزشی بر اساس جنسیت، نژاد یا قوم، ملیت، رنگ، معلولیت، سن یا موقعیت‌های گروهی دیگر[۱۲].

همان‌طور که ملاحظه می‌شود جنسیت در اکثر بندها و پاراگراف‌های دستور کار ۲۰۳۰ مورد توجه خاص قرار دارد که بعداً به تعریف این واژه نیز خواهیم پرداخت. دیگر اینکه equity را با عبارت «دیگر موقعیت‌های گروهی» باز گذاشته و تعریف مشخص و محدودی ارائه نداده است.

واژه دیگر که بسیار از آن استفاده شده  genderیا جنسیت است. بنا به تعریف انجمن روانشناسی آمریکا gender این‌گونه تعریف شده است:

American Psychological Association: Gender refers to the attitudes, feelings, and behaviors that a given culture associates with a person’s biological sex. Behavior that is compatible with cultural expectations is referred to as gender-normative; behaviors that are viewed as incompatible with these expectations constitute gender non-conformity.[۱۳]

همان‌طور که مشاهده می‌شود جنسیت را یک حالت، احساس و رفتاری می‌داند که فرهنگ آن شخص را با جنسیت هنگام تولدش پیوند می‌زند و جنسیت را به دو نوع جنسیت هنجاری و جنسیت غیر هنجاری تقسیم می‌کند؛ بنابراین رفتاری که مطابق با فرهنگ مورد قبول باشد جنسیتی هنجاری تعریف شده و اگر مطابق با این انتظارات فرهنگی جامعه نباشد جنسیت ناهنجار است و به هر دو جندر اطلاق می‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید که پس فرق بین سکس و جندر چیست که در ترجمه‌های فارسی هر دو را جنسیت معنا می‌کنند.

در فرهنگ غرب سکس یعنی مرد یا زن بودن ولی جندر یعنی مذکر یا مؤنث بودن؛ بنابراین سکس به اختلافات دو نفر هنگام تولد و دستگاه خلقتی و کروموزوم‌ها و هورمون‌هایش برمی‌گردد ولی جندر خصائصی که اجتماع یا فرهنگ یک جامعه آن را به عنوان مؤنث یا مذکر توصیف می‌کند است. نتیجتاً مرد واقعی کسی است که هم حلقت هنگام تولدش آن را مشخص می‌کند و هم اینکه فرهنگ آن را به عنوان رفتار و خصائص مذکر بداند همین‌طور در مورد زن. به‌طور خلاصه:

مرد= جنسیت مرد + نقش اجتماعی مذکر

زن= جنسیت زن+ نقش اجتماعی مؤنث

برای روشن تر شدن مطلب به جملات زیر باید دقت ویژه ای نمود:

The difference between sex and gender:

Sex = male and female

Gender = masculine and feminine

So in essence

Sex refers to biological differences; chromosomes, hormonal profiles, internal and external sex organs.

Gender describes the characteristics that a society or culture delineates as masculine or feminine.

So while your sex as male or female is a biological fact that is the same in any culture, what that sex means in terms of your gender role as a ‘man’ or a ‘woman’ in society can be quite different cross culturally. These ‘gender roles’ have an impact on the health of the individual.

In sociological terms ‘gender role’ refers to the characteristics and behaviours that different cultures attribute to the sexes. What it means to be a ‘real man’ in any culture requires male sex plus what our various cultures define as masculine characteristics and behaviours, likewise a ‘real woman’ needs female sex and feminine characteristics. To summarise:

‘man’ = male sex+ masculine social role

(a ‘real man’, ‘masculine’ or ‘manly’)

‘woman’ = female sex + feminine social role

(a ‘real woman’, ‘feminine’ or ‘womanly’)[۱۴]

سازمان دیده بان زنان در سازمان ملل نیز برابری جنسیت‌ها را این‌گونه تعریف کرده است: جنسیت یعنی خصائص اجتماعی و موقعیت‌هایی که مرتبط به مرد بودن یا زن بودن و ارتباطات بین زن و مرد یا دختر و پسر وجود دارد؛ و در جای دیگر می‌آورد: جنسیت قسمتی از شرایط فرهنگی-اجتماعی است.[۱۵]

بنابراین با بکار بردن واژه جندر در جای‌جای این سند، کشور امضاکننده خود را موظف به پذیرش تعریف gender از منظر آن‌ها باید بداند و نیز با توجه به معنای دقیق جنسیت می‌توان به مقصود برابری جنسیت که در متن سند مکرراً استفاده شده پی برد، از جمله در بند ۸، قسمت نگرش یا ویژن به اهمیت مساوات جنسیت‌ها می‌پردازد:

importance of gender equality in achieving the right to education for all.

در بخش اهداف نیز آورده است:

education systems must act explicitly to eliminate gender bias and discrimination resulting from social and cultural attitudes and practices and economic status.

آموزش کیفی یا Quality education در بند ۹ سند آورده شده:

Quality education fosters creativity and knowledge, and ensures the acquisition of the foundational skills of literacy and numeracy as well as analytical, problem solving and other high-level cognitive, interpersonal and social skills.

طبق تعریف «انجمن نظارت و توسعه برنامه‌های آموزشی ASCD» ، آموزش کیفی یعنی تمرکز بر تمام جنبه‌های کودک و آن اعم است از توسعه اجتماعی، روحی، ذهنی، فیزیکی و معرفتی هر دانش‌آموز بدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت، وضعیت اقتصادی-اجتماعی یا موقعیت جغرافیایی:

In the statement, ASCD (Association for Supervision and Curriculum Development) and EI define a quality education:

A quality education is one that focuses on the whole child—the social, emotional, mental, physical, and cognitive development of each student regardless of gender, race, ethnicity, socioeconomic status, or geographic location.

در بخش اجرای سند به‌هیچ‌عنوان از نحوه اجرا سخنی به میان نیامده است ولی در بندهای ۱۲ و ۱۳ مسئولیت اصلی آن را متوجه دولت‌ها دانسته و از آن‌ها خواسته که در تمامی سطوح و تمامی بخش‌ها و با مشارکت سهام‌داران و سرمایه‌داران فعال باشند و تأکید شده که در این راستا باید اطلاعات جمع‌آوری گردیده و تجزیه‌وتحلیل لازم صورت گیرد.

در دستور کار ۲۰۳۰ همچنین آمده است که باید بیشینیم و سیاست‌ها و طرح‌ها و ترتیبات اجرایی مورد نیاز را آماده کنیم و در بند ۱۵ از اهمیت سرمایه‌گذاری خود دولت‌ها در اجرای سند سخن گفته است. در ادامه این بند فقط از کشورهای توسعه یافته خواسته است که به منظور کمک به توسعه کشورهای درحال‌توسعه باید تولید ناخالص ملی خود را به ۰.۷ درصد برسانند.

در بند ۱۷ به نقش مرکزی یونسکو در امر آموزش تأکید شده و آمده است: ما (کشورهای متعهد به سند) به یونسکو به عنوان آژانس متخصص سازمان ملل متحد در امور آموزش نقش لازم‌الاجرایی را جهت راهبری سند ۲۰۳۰ محول می‌کنیم. به خصوص در مورد پذیرفتن تعهدات سیاسی، فراهم آوردن امکان تبادل‌نظر خط‌مشی، در اختیار گذاشتن دانش و تعیین استانداردها، مانیتور کردن پیشرفته‌ای مطرح در اهداف سند، گردهمایی سهامداران و شرکت‌های بزرگ جهانی، منطقه‌ای و ملی برای راهنمایی اجرای سند.

در جایی دیگر از دولت‌ها درخواست کرده که رهبری سیاسی خود را در آموزش تثبیت کنند و روند زمینه‌سازی و به‌کارگیری اهداف سند آموزش ۲۰۳۰ را هدایت نمایند:

۷۸- Governments should sustain political leadership on education and guide the process of contextualizing and implementing the Education 2030 goals and targets

و یا درخواست شده که در کشورها در عرض این ۱۵ سال روند تصمیم سازی  به‌صورت دموکرات باشد؛ یعنی بر مبنای سیستم دموکراتیک و اصول آن بنا شود و چون جوهره اصول دموکراتیک رأی اکثریت است؛ یعنی به غیر از رأی اکثریت هیچ ارزش دیگری بر تصمیمات صورت گرفته حاکم نباشد و اکثریت تنها راه مشروعیت بخشیدن به یک نظر و یا تصمیم است:

۷۹- Over the 15 years to 2030, democratization of decision-making processes is expected to increase.

جای تعجب نیست که اخیراً رییس‌جمهور مواضع خود را در هماهنگی با درخواست‌های سند منتشر و تبلیغ می‌کند مثل حقوق شهروندی یا تبیین مشروعیت ولایت و امامت با رأی اکثریت.

همچنین در سند آموزش درخواست شده که نه تنها وزیر آموزش‌وپرورش بلکه تمام وزرا و کل دولت باید برای رسیدن به دیگر اهداف اس.دی.جی. (که غیر آموزشی هستند) فعال باشند:

۸۶- While driven by education ministries, implementation of the education SDG and the education related targets in the other SDGs at the country level requires a ‘whole of government’ approach to education.

در قسمت ویژن یا چشم‌انداز، علت وجودی و اصول ضرورت آموزش را پرهیز و جلوگیری از تنازعات و بحران‌ها و ایجاد صلح مطرح کرده است، که با توجه به گسترش تنازعات بین‌المللی آن را بسیار دور از واقعیت و بی‌ربط جلوه داده است:

Better education is also central to preventing and mitigating conflicts and crises and to promoting peace.

این سند، همچنین آموزش را برای ارتقاء تحقق دموکراسی و حقوق بشر و شهروند جهانی‌شدن مورد تأکید قرار می‌دهد:

It understands education as inclusive and as crucial in promoting democracy and human rights and enhancing global citizenship.

جالب‌تر اینکه حفظ صلح و امنیت مؤسسات آموزشی به عهده شرکت‌های بزرگ و سهام‌داران مالی عظیم گذاشته شده است:

Stakeholders should make every effort to ensure that education institutions are protected as zones of peace, free from violence, including school-related gender-based violence. Special measures should be put in place to protect women and girls in conflict zones. Schools and educational institutions – and the routes to and from them – must be free from attack, forced recruitment, kidnapping and sexual violence. Actions must be taken to end impunity for persons and armed groups that attack education institutions.

در سند همچنین آمده است که تغییراتی باید در محتوا و مفاد آموزش، روش‌های دستیابی، ساختارها، و استراتژی مالی برای افراد محروم از آموزش صورت بگیرد… همچنین طرح «شانس دوباره» یا «ورود مجدد» برای کسانی‌که از تحصیل محروم شده‌اند داده شود. اصطلاح «شانس دوباره» معمولاً برای مجرمین اطلاق می‌گردد:

۱۹- This must include changes as appropriate in education content, approaches, structures and funding strategies to address the situation of excluded children, youth and adults. ….Second chance/re-entry programs

دیگر اینکه داده‌های معتبر و قوی، بهنگام و قابل‌دسترس توسط دولت‌ها باید فراهم شود:

۱۸- Governments should strengthen education systems by instituting and improving appropriate, effective and inclusive governance and accountability mechanisms; quality assurance; education management information systems; transparent and effective financing procedures and mechanisms; and institutional management arrangements, as well as ensure that robust, timely and accessible data are available.

و تمامی اطلاعات و داده‌ها آزادانه برای همه قابل‌دسترس باشد:

۹۷- Follow-up and review based on robust monitoring, reporting and evaluation policies, systems and tools are essential for the achievement of Education 2030. Information and data need to be freely accessible to all

یکی دیگر از اهداف دستور کار ۲۰۳۰ تأکید مجدد بر رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر است که آموزش آن در سند آموزش ۲۰۳۰ هم مورد تأکید قرار گرفته است:

۳۳- Ensure that all children and youth, regardless of their circumstances, receive a quality and relevant education, including in human rights, arts and citizenship.

و یونسکو وظیفه آموزش و تعلیم حقوق بشر را در این سند به عهده گرفته:

در سند آموزش نیز مانند سند ۲۰۳۰ برابری جنسیت مورد تأکید قرار گرفته است:

۸۸- UNESCO, through its regional bureau and together with the Education 2030 co-conveners, will further promote sharing of knowledge, effective policies and practices across the regions. The cross-regional Platform for Human Rights Education and Training will also contribute to this endeavor.

  1. Gender inequality is of particular concern

it means that all girls and boys, all women and men, have equal opportunity to enjoy education of high quality, achieve at equal levels and enjoy equal benefits from education.

  1. Ensuring that girls and women feel safe in their learning environments is key to continuing their education [xxxvi]. The onset of puberty makes girls more vulnerable to sexual violence, harassment, coercion and abuse. School-related gender-based violence is a significant barrier to girls’ education. Many children are constantly exposed to violence in schools: an estimated 246 million girls and boys are harassed and abused in and around school every year.

۷۴- Develop gender-sensitive strategies to attract the best and most motivated candidates to teaching…

و در انتها سهم بودجه هر دولت را در اجرای این سند مشخص نموده و به گرفتن وام‌های بین‌المللی و یا کمک‌های مالی شرکت‌های بزرگ به عنوان مشارکت جهانی نیز تشویق کرده است:

Financing

Allocating at least 4% to 6% of gross domestic product (GDP) to education; and/or allocating at least 15% to 20% of public expenditure to education.

Moreover, the establishment of the BRICS Development Bank by Brazil, China, India, the Russian Federation and South Africa may offer new sources of funding for education and

Help reverse aid decline.

Global Partnership for Education as a multi-stakeholder financing platform for education.

یونسکو برای حمایت و قدرت بخشیدن به سند آموزش ۲۰۳۰ در کشورها، ارتباط با NGO ها یا گروه‌ها و سازمان‌های غیردولتی را به عنوان یک مکانیزم کلیدی می‌داند و اعلام کرده است که ۳۰۰ سازمان غیردولتی تا کنون عضو هستند. این NGO ها در حقیقت مکانیزم فشار بر دولت‌هاست:

The Collective Consultation of NGOs (CCNGO) is UNESCO’s key mechanism for dialogue, reflection and partnerships with NGOs on education and includes 300 member organizations.[۱۶]

همچنین سازمان ملل متحد در مورد نظارت بر اهداف اس.دی.جی.‌ها در سند ۲۰۳۰، استفاده از یکسری شاخص‌های جهانی (global indicators) را متذکر می‌شود. این شاخص‌ها توسط Inter Agency and Expert Group on SDG Indicators (IAEA-SDGs  تهیه‌شده است که سازمان ملل متحد آن‌ها را به کار خواهد گرفت:

 At the global level, the 17 Sustainable Development Goals (SDGs) and 169 targets of the new agenda will be monitored and reviewed using a set of global indicators. The global indicator framework, to be developed by the Inter Agency and Expert Group on SDG Indicators (IAEA-SDGs), will be agreed on by the UN Statistical Commission by March 2016. The Economic and Social Council and the General Assembly will then adopt these indicators.

گزارش سازمان ملل متحد از مشارکت ایران در سند ۲۰۳۰

سازمان ملل طی گزارشی آورده است: ایران شرکت فعالی در تنظیم سند توسعه بعد از ۲۰۱۵ داشته است و دولت ایران روند بررسی و اصلاح مؤسسات موجود را متعهد شد. دستور ویژه‌ای که به مرکز آمار ایران داده شد تهیه گزارش با آمار معتبر و انطباق با شاخص‌های اس.دی.جی. بود. در هر وزارتخانه‌ای در ایران مسئولی برای یک یا چند هدف که به آن مربوط است مشخص شد و برای رسیدن به اهداف ۱۷ گانه اس.دی.جی. «کمیته ملی توسعه پایدار»، با شرکت‌های بزرگ ارتباط برقرار کردیم که ورودی‌هایی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کند.

ایران در نظر دارد که مکانیزم همکاری با ما را به وجود آورد تا سازوکار و بومی‌سازی با یک روش انضباطی فی‌مابین انجام شود.

برای اینکه اس.دی.جی.‌ها با چهارچوب ملی یکی شود، دولت ایران را تشویق کردیم که اس.دی.جی.ها را با نیازهای منطقه‌ای ششمین ان.دی.پی. (طرح توسعه پنج‌ساله ملی) تلفیق کند. ان.دی.پی. اخیراً مورد تصویب مجلس قرار گرفت و بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد. بین ان.دی.پی. و اس.دی.جی.‌ها لینک استواری برقرار شده است و ایران بر جریاناتی مانند ارتقاء شرکت زنان و جوانان در تصمیم‌گیری‌ها و نیز برابری موقعیت‌های استخدامی برای همه ایرانیان متمرکز خواهد شد.

ایران به جای اینکه بر راه‌های کاهش فقر، تخریب محیط‌زیست و به‌طورکلی توسعه تمرکز کند ملزم شده که منابع ملی محدود خود را برای جنگ با ناامنی صرف کند. البته ایران به ضرورت گفتگو، همکاری بین مردم و کشورهای منطقه رسیده است و متعهد شده که با همه مسئولان حفظ صلح و امنیت در منطقه در راستای اهداف ۱۶ و ۱۷ سند کار کند.

مشکل ریزگردها و غبار به اهداف ۲،۳،۶،۸،۱۳،۱۵،۱۶ سند اختصاص دارد. در این رابطه ایران در میزبانی کنفرانس مبارزه با شن و گرد و غبار ۳ تا ۵ جولای ۲۰۱۷ مشارکت خواهد داشت.

ایران تا کنون قدم‌های مهمی در سال‌های اخیر برای اصول سند ۲۰۳۰ برداشته است برای نمونه دولت ایران منشور حقوق شهروندی را در دسامبر ۲۰۱۶ صادر کرد که شامل آزادی عقیده و اظهارنظر، دسترسی به اطلاعات، عدالت، حقوق اقلیت‌ها و قوم‌ها، محاکمه عادلانه و حقوق زنان می‌باشد.

ایران امیدوار است که در آینده نزدیک اولین «استراتژی توسعه پایدار ملی» خود را آماده کند[۱۷].

به نظر می‌رسد مواضع اخیر روحانی را با این گزارشات بتوان رمزگشایی کرد که همه این مواضع و تصمیمات برای خشنودی سازمان ملل و همسو شدن در مسیر حرکت آن باشد.

 

دانشگاه تربیت‌معلم شهید رجایی میزبان سند ۲۰۳۰

بنا به گزارش یونسکو، در تاریخ یازده دسامبر ۲۰۱۶، با همکاری دفتر یونسکو در تهران و دفتر یونیسف در ایران و کمیسیون ملی ایرانیان برای یونسکو، پروژه «مانیتور کردن آموزش جهانی» یا GEM به‌طور ملی و با موضوع «ایجاد آینده پایدار برای همه» آغاز شد. این گردهمایی با میزبانی دانشگاه تربیت‌ معلم شهید رجایی صورت گرفت که با شرکت مسئولین وزارت فرهنگ و آموزش عالی، نهضت سوادآموزی و نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی و دانشگاهی و بخش‌های خصوصی همراه بود.

این جلسه که «نشست اقدام ملی» نام داشت، به‌طور رسمی توسط دکتر زرافشان معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش افتتاح شد. وی طی سخنرانی خود یافته‌های کلیدی گزارش مربوط به جمهوری اسلامی ایران را برای سازمان‌دهی کلاس‌های آموزش در مورد آمارهای آموزش مورد ستایش قرار داد. سپس دکتر سعدالله نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی ایرانیان برای یونسکو به اهمیت مانیتور و ارزیابی کردن به منظور دستیابی به اس.دی.جی. ۴ و اهدافش پرداخت و از جمهوری اسلامی ایران خواست که تمرکز ویژه‌ای به اس.دی.جی. ۴ (سند آموزش ۲۰۳۰) و نیز سند ۲۰۳۰ داشته باشد. دکتر نصیری تشریح کرد که گزارش ۲۰۱۵ GEM منتشر شده توسط یونسکو، به کشورهای عضو یونسکو کمک کرد که معیار سنجش برای کارهای انجام یافته در اجرای تعهداتشان باشد تا آموزش کیفی برابر و موقعیت‌های تمام عمر برای همه فراهم گردد.

همچنین دکتر سعید علیایی معاونت تحقیقات و تکنولوژی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان با ارائه ویدئوی کوتاهی به شراکت استوار این دانشگاه با یونسکو در تهران مستنداتی را نشان داد و در خاتمه خانم دکتر محدثه محب حسینی از کمیسیون ملی ایرانیان برای یونسکو با تشکر از شرکت‌کنندگان با سخنانی جلسه را به پایان برد.

یونسکو در گزارش خود می‌نویسد: اقدام ملی گزارش ۲۰۱۶ GEM با سازمان‌دهی یکسری از جلسات یک‌هفته‌ای برای حمایت از اس.دی.جی. ۴ و سند ۲۰۳۰ در جمهوری اسلامی ایران تکمیل یافت[۱۸].

حال سؤال مهمی که برای هر ایرانی پیش می‌آید این است که آیا واقعاً ایران نیاز به امضای این سند داشت؟ آیا ما فقدان قانون در زمینه آموزش و تعلیم و تربیت داریم؟ یا فقدان مدیر و مجری لایق مشکل کار است؟ به‌طوری‌که به اجرای قوانین منبعث از نهادهای قانونی خود که به اسناد بالادستی معروف هستند مانند سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش یا قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش‌وپرورش، نقشه جامع علمی کشور، منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران، اساسنامه مراکز پیش‌دبستانی، سیاست‌های ارتقاء مشارکت زنان در آموزش عالی دل نمی‌دهیم ولی مشتاق و پذیرای دستورالعمل‌های بیگانگان هستیم.

به‌عنوان‌مثال آموزش رایگان تا انتهای دوره متوسطه مورد تأکید سند آموزش ۲۰۳۰ است:

Motivated by our significant achievements in expanding access to education over the last 15 years, we will ensure the provision of 12 years of free, publicly funded, equitable quality primary and secondary education

درحالی‌که در قانون اساسی ما تحصیل رایگان و اجباری به‌طور کامل‌تری در اصل ۳۰ آمده است:

اصل سی‌ام:

دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

و نیز رجوع شود به قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش[۱۹]

سؤال اساسی دیگر این است که واقعاً دلیل بالا بودن نرخ بی‌سوادی در برخی کشورها چیست؟ آیا همیشه فقر و ضعف مدیریت است؟ با نگاهی به آمارها متوجه می‌شویم که برای مثال افغانستان با ۶۶ درصد، سومالی با ۶۲ درصد و یا هائیتی با ۳۹ درصد نرخ بالای بی‌سوادان در کشور را دارا هستند و این کشورها به دلیل تاریخچه طولانی تهاجم نظامی آمریکا به این وضعیت دچار شده‌اند و یا حتی کشوری مثل مصر که همیشه تحت‌الحمایه آمریکا بوده هنوز ۲۸ درصد جامعه‌اش از بی‌سوادی رنج می‌برند. درحالی‌که آمار نشان می‌دهد که تعداد بی‌سوادان کشورهایی مثل کوبا و اوکراین و حتی ویتنام که از نفوذ آمریکا در سیستم حکومتی خود ممانعت کرده‌اند، بسیار کم است و اوکراین ۰/۳ درصد، کوبا ۰/۲ درصد و ویتنام ۶ درصد از مردمانشان بی‌سواد هستند[۲۰].

در سایت سازمان ملل متحد چنین آمده است[۲۱].

The United Nations came into being in 1945, following the devastation of the Second World War, with one central mission: the maintenance of international peace and security.

بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد با یک مأموریت اصلی به وجود آمد: حفظ صلح و امنیت بین‌المللی

این سازمان چقدر در انجام‌وظیفه خود موفق بوده و شرایط کنونی جهان چه تصویری از این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد؟ سؤال اساسی دیگری که پیش می‌آید این است که طرح‌ها، سندها و دستورالعمل‌های متفاوتی که اخیراً از سوی سازمان ملل متحد صادر می‌شود چه ارتباطی با وظیفه اصلی‌اش دارد؟ آیا جهان هم‌اکنون پر از صلح و امنیت است و حال باید به فقرزدایی، برابری جنسیت، قدرت بخشیدن به زنان، کنترل منابع طبیعی، آموزش برابر مردان و زنان پرداخت؟ تحلیلگران منصف واقف هستند که اگر ارتباط معکوسی بین وجود صلح و امنیت بین‌المللی در جهان با دیگر مصوبه‌های سازمان ملل متحد وجود داشته باشد، این یعنی شکست سازمان ملل متحد در تحقق وظیفه اصلی‌اش و تحت‌فشار قرار گرفتنش توسط کشور یا کشورهای زورگو برای تغییر سیستم جهانی موجود.

 


پی‌نوشت:

[۱] عید تبرنکل از اواخر سپتامبر شروع می‌شود و تا اواسط اکتبر ادامه دارد و این جشن را به این مناسبت می‌گیرند که معتقدند به مردان یهودی دستور داده شد که به اورشلیم بروند و نیز در این زمان معبد سلیمان مختص خدا شد.

[۲] خسوف‌های کامل چهارگانه هر ۱۸ سال، چهار بار در طی ۲ سال اتفاق می‌افتد. مسیحیت از آن به‌عنوان نشانه نزدیک شدن به روز قیامت یاد می‌کند و برخی دیگر آن را به عنوان ظهور تغییرات بنیادی می‌دانند و می‌گویند همیشه این ماه‌های خونین (به دلیل سرخ‌رنگ بودنش) در تعطیلات و اعیاد یهودیان رخ می‌دهد، کما اینکه خسوف کامل چهارم در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ مصادف با عید تبرنکل بود. البته طبق تقویم ناسا این ادعا درست نبوده و به‌عنوان‌مثال خسوف کامل چهارگانه در سال‌های ۱۹۲۷ و ۱۹۸۵ هیچ ارتباطی با تعطیلات یهودیان نداشته است.

[۳] http://www.unwomen.org/en/news/stories/2011/4/empowering-women-to-change-the-world-what-universities-and-the-un-can-do      

[۴] http://www.thp.org/knowledge-center/know-your-world-facts-about-hunger-poverty/        

[۵] http://www.un-documents.net/ocf-02.htm

[۶] https://www.forbes.com/sites/alexepstein/2016/03/30/the-truth-about-sustainability/#52fb814c6585     

[۷] Michael Snyder

[۸] http://endoftheamericandream.com/archives/the-2030-agenda-this-month-the-un-launches-a-blueprint-for-a-new-world-order-with-the-help-of-the-pope

[۹] Mike Adams

[۱۰]http://www.naturalnews.com/051058_2030_Agenda_United_Nations_global_enslavement.html

[۱۱] ttp://www.un.org/en/mdg/summit2010/pdf/List%20of%20MDGs%20English.pdf

[۱۲] http://cce.org/files/Bitters_B_Educ-Equity-Defined.pdf

[۱۳] https://www.apa.org/pi/lgbt/resources/sexuality-definitions.pdf

[۱۴] http://www.med.monash.edu.au/gendermed/sexandgender.html

[۱۵] http://www.un.org/womenwatch/osagi/conceptsandefinitions.htm

[۱۶] http://en.unesco.org/education2030-sdg4/coordination/global-education2030-steering-committee

[۱۷] https://sustainabledevelopment.un.org/memberstates/iran

[۱۸] http://www.unesco.org/new/en/tehran/about-this-office/single-view/news/unesco_and_unicef_jointly_launch_the_2016_global_education_m/

[۱۹] http://rc.majlis.ir/fa/law/show/91482

[۲۰] https://www.mapsofworld.com/thematic-maps/world-illiteracy-map.htm

[۲۱] https://www.tfpstudentaction.org/blog/9-reasons-why-common-core-is-bad-for-education



درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

1 نظر

  1. کامران

    سلام
    پس با این اوصاف
    اجرای برنامه ۵ساله ششم = تحقق برخی از اهداف تعیین شده در سند۲۰۳۰
    خاصترین دانشگاه فرهنگیان یعنی دانشگاه شهید رجایی هم که همکاری تنگاتنگی با یونسکو داشته و داره
    رویکردها و موضعگیری های مسئولان به خصوص رئیس جمهور هم که در راستای تحقق سند ۲۰۳۰ ارزیابی میشه
    پس عملا در سالهای آینده اجزای این سند اجرایی میشه. سنگر به سنگر مواضع ما فتح میشه
    و ما دل خوش هستیم که میگویند سند ۲۰۳۰ از دستور کار خارج شده

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *