تحلیل انیمیشن خانه | باشگاه استراتژیست‌های جوان

تحلیل انیمیشن خانه (۲۰۱۵ home)

تحلیل انیمیشن خانه (۲۰۱۵ home)
عنوان Home
سال ساخت 2015
کارگردان Tim Johnson
نویسنده Tom J. Astle (screenplay), Matt Ember (screenplay), Adam Rex (book)
بازیگران Jim Parsons, Rihanna, Steve Martin, Jennifer Lopez
کشور سازنده نامشخص
نوع رسانه فیلم

Home new film poster (1)

این انیمیشن اقتباسی از کتاب «معنی واقعی اسمکدی»، نوشته آدام رکس می‌باشد.

خلاصه داستان:
بوها موجودات فضایی کوچکی هستند که به دلیل ترس از دشمنان خود (گورگ ها) و ناامنی به دنبال خانه‌ای جدید می‌گردند. از این رو تصمیم می‌گیرند به زمین سفر کرده و محل زندگی انسان‌ها را غصب کنند. بوها پس از رسیدن به محل مورد نظر، انسان‌ها را بالاجبار به استرالیا می‌برند تا آن‌ها بتوانند با امکانات فوق العاده‌ای که بوها برایشان تدارک دیده‌اند به راحتی زندگی کنند و از طرفی سراسر کره زمین برای سکونت بوها خالی بماند. تیپ تنها دختر بازمانده از انسان‌هاست که به دلیل گم کردن مادرش تلاش دارد او را پیدا کند که در همین حین با اوه (یکی از بوهای ساکن زمین) آشنا می‌شود و از او می‌خواهد تا در امر پیدا کردن مادرش به او کمک کند. از این رو اوه که با فرستان پیامی اشتباه گورگ ها را از محل زندگی بوها مطلع کرده است، تحت تعقیب سایر بوها بوده و قصد دارد با نفوذ در مرکز حکومت و وارد کردن رمز مخصوص، مانع رسیدن پیام به گورگ ها شود.
تیپ و اوه با همراهی یکدیگر موفق می‌شوند پیام را لغو کنند و اوه متقابلاً، مکان زندگی مادر تیپ را پیدا می‌کند.
پس از چندی اوه متوجه می‌شود علی رغم تصورش گورگ ها به سمت زمین سفر کرده‌اند و احتمالاً قصد نابودی زمین را دارند؛ اما قبل از رسیدن گورگ ها، اوه به این نکته پی می‌برد که نسل بعدی گورگ ها در درون سنگ عصای فرمانده‌ی بوها است و آن‌ها صرفاً جهت پس گرفتن نسل‌های آینده به زمین عزیمت کرده‌اند. از این رو اوه و تیپ سنگ را به فرمانده‌‌ی گورگ ها تحویل می‌دهند و برای همیشه صلح میان بوها و گورگ ها پایدار می‌شود.
در انتها بوها و انسان‌ها با یکدیگر توافق کردند تا به صورت مسالمت آمیز روی کره زمین و در کنار هم زندگی کنند…

معرفی شخصیت ها:

Untitled-1

محورهای اصلی انیمیشن:
انیمیشن «خانه» ساخته‌ی تیم جانسون فارغ از نقدها و تحلیل‌های مصداقی، درباره مفاهیمی عمومی صحبت می‌کند که القای آن‌ها به کودکان به عنوان نسل‌های آینده‌ یک جامعه آسیب‌های قابل توجهی را در پی دارد.
نشان دادن مردمان سرزمینی که پس از غصب محل زندگیشان، با زرق و برق‌های استعماری ساخته‌ی دست فضایی‌ها اوقات خوشی دارند و از همان لحظات ابتدایی ورود آن‌ها، با کمترین مقاومت به مکانی دیگر منتقل می‌شوند تا سایر نقاط زمین برای بوها (فضایی‌ها) در دسترس باشد.
«خانه» روایتی انیمیشنی است که پیامی بس مهم و خطرناک برای کودکان به تصویر کشیده است؛ تصویری که در قاب رنگین آن مقاومت، عزت و ایستادگی کوچک‌ترین جایگاهی ندارد و در همین راستا شاهد نمایش دختر بچه‌ای هستیم که در بحبوحه‌ی ورود غریبه‌ها به محل زندگی‌اش، پیدا کردن مادرش دغدغه اصلی اوست و نه نجات زمین.
در دنیای امروز که بسیاری از کشورهای کره‌ی زمین، یا در حال جنگیدن هستند یا مستعمره‌ی سایر زورگویان، ادبیات مقاومت باید به عنوان عنصری کلیدی به نسل‌های بعد آموزش داده شود. البته این کشورهای استعمارگر هستند که مجبورند به کودکان سایر کشورها پیام ضد مقاومت بفرستند تا کودکان با دوست پنداشتن آن‌ها، در برابر زیاده خواهی‌شان کوچک‌ترین مقاومتی نکنند؛ والت دیزنی مجبور است برای کودکان آمریکای جنوبی پوکوهانتس بسازد و یا برای کودکان استرالیایی، لوسی از سرزمین رنگین کمان جنوبی (این انیمیشن در ایران با عنوان «مهاجران» پخش شده است)؛ و این بار با ساخت انیمیشن خانه به بازتولید ادبیات ضد مقاومت می‌پردازد…

13900808839_lucy-may6

Pocahontas-1995

24244

مؤلفه‌های استراتژیک انیمیشن:
۱) همان طور که در قسمت قبل گفته شد، انیمیشن خانه درصدد زدودن مفهوم مقاومت در کودکان جهان است به طوری که حتی اگر غریبه‌های فضایی هم به زمینشان تجاوز کردند، آن‌ها اعتراض خاصی به بیگانگان نشان نداده و با همان امکانات رفاهی پدید آمده به دست بوها زندگی خوشی را می‌گذرانند؛ تا جایی که در اکثر سکانس‌ها، مردم منتقل شده به قاره استرالیا در حال رقصیدن و شادی کردن بوده، به شهربازی می‌روند و در خانه‌های ویلایی خود مشغول زندگی هستند. مردمانی که در انتهای داستان نه تنها بوها را بیرون نراندند، بلکه با خوشحالی پذیرای آن‌ها شده و به صورت مسالمت آمیز با آن‌ها زندگی کردند. غیرت، عزت، شرف و مقاومت میان آن‌ها مفهومی ندارد ودر ابتدا، نهایت اعتراضشان بلند کردن تابلوهای «ورود بوها ممنوع» است.

Untitled

تیپ دختری سیاه پوست و از اهالی باربادوس است (کشوری جزیره‌ای است که میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرق ونزوئلا واقع شده و در حال حاضر از مستعمرات بریتانیا محسوب می‌شود).

377px-VenezuelaJS

تیپ دختری با موهای مجعد و پوستی تیره نمادی از کودکان سیاه پوست آمریکایی است. رنگ پوست او شبیه به شخصیت پوکوهانتس (از اهالی سرخ پوست آمریکای جنوبی) است. انیمیشن خانه از لحاظ القای محتوا شبیه به انیمیشن پوکوهانتس است؛ از این رو می‌توان گفت قصد سازندگان انیمیشن پوکوهانتس نیز زدودن مقوله مقاومت از سبک زندگی کودکان جهان است. نکته جالب دیگر این است که گوینده‌ی شخصیت تیپ نیز یک خواننده‌ی مشهور اهل باربادوس، به نام ریحانا است.

url

نکته دیگر این که وجود پدر در آثار سینمایی و تلویزیونی، القا کننده مفهوم استقامت و تکیه گاه (جامعه یا خانواده) است و به دلیل این که انیمیشن خانه عاری از هر گونه المان‌های مقاومت است، نقش پدر در خانواده تیپ گم شده و هیچ یادی از وجود آن نمی‌شود.
تیپ در این انیمیشن کمترین نگرانی را در مورد زمین غضب شده دارد و تنها دلیل همراه شدنش با اوه، نه نجات زمین بلکه پیدا کردن مادرش است. در انتها هم فرار بوها به خاطر اقدامی از سوی انسان‌ها نبوده و تنها دلیلش حمله گورگ ها به زمین است.
۲) زن نماد سرزمین و عقیده است. در انتهای این انیمیشن، اوه به تیپ (که نماد سرزمین و عقیده است) علاقه مند می‌شود. در واقع اوه به عنوان نماینده بوها به سرزمین و عقیده تیپ علاقه دارد.
۳) یکی از مسئله‌های اساسی روی کرد محیط مدار، مفهوم «فضای حیاتی» است. فضای حیاتی در یک جمله عبارت است از میزان فضایی که یک کشور (یک شهر، فرد یا…) جهت حیات به آن نیازمند است. فضای حیاتی شامل فضای حیاتی زمینی (میزان مناسب محل زندگی)، فضای حیاتی دریایی (میزان دسترسی به آب‌ها) و فضای حیاتی فضایی است. چنانچه این فضای حیاتی به هر علتی محدود شود احتمال دو اقدام از سوی کشور مذکور وجود دارد:
۱) به فکر کشورگشایی افتاده و با جنگ سخت اقدام به غصب آن کند (مانند کشور آلمان که به دلیل کمبود فضای حیاتی دست به جنگ جهانی زد).
۲) با استفاده از قدرت نیمه سخت و نرم، به استعمار کشور دیگر بپردازد (مانند کشور انگلیس که تنها با داشتن خاکی به وسعت یک‌ششم ایران (و به‌ اندازه استان سیستان و بلوچستان)، ۱۱۴ برابر خاک خود را استعمار کرده است.

Locator_map_Iran_Sistan_and_Baluchestan_Province

کشورها و جوامع ممکن است به دلایلی مثل افزایش جمعیت، عدم دسترسی به آب‌ها، عدم دسترسی مناسب به فضا و… با شیوه‌های مختلف (همچون جنگ) دست به حل این مشکل بزنند؛ اما در بعضی مواقع مسائلی وجود دارد که باعث می‌شود افراد احساس کنند فضای حیاتی مناسبی نداشته و باید در پی آن اقدامی بکنند.
مثلاً صهیونیست‌های یهودی به دلیل نداشتن کشوری مستقل و یا در اصل به دلیل عدم وجود فضای حیاتی مناسب و یکپارچه، اقدام به غصب سرزمین فلسطین کرده‌اند و می‌خواهند مسلمانان را از خانه‌های خود بیرون کرده و حکومتی مستقل از صهیونیست‌ها تشکیل دهند.
همچنین از گذشته تاکنون یهودیان، به ‌خصوص صهیونیست‌ها به‌ صورت پراکنده، بدون آن‌ که سرزمین مجزایی داشته باشند درروی کره زمین (بیشتر در قاره‌های اروپا و آمریکا) زندگی می‌کنند. بدین‌ جهت مدام در حال تلاش برای تحقق اجتماعی مستقل و یکپارچه هستند.
ازاین‌ جهت انیمیشن خانه شباهت زیادی با موقعیت یهودیان صهیونیست دارد به ‌طوری‌ که از ابتدای آغاز انیمیشن، بوها خانه و یا کره مشخصی ندارند و دائم درون گلوله‌های آبی‌ رنگ (شبیه ساختار گنبد آهنین) زیست می‌کنند.
در سکانسی از انیمیشن، پس از استقرار بوها در زمین، اوه به همسایگان خود می‌گوید «به خونه خوش اومدید همسایه‌ها!» در همین میان پاسخ می‌شنود «بوها همسایه ندارند» سپس اوه می‌گوید «اون به خاطر اندازه و نقشه بد مسکونی سیاره قبلیمون بود (به صورتی که حتی از آن فاصله صدای یکدیگر را درست نمی‌شنیدند) ولی الآن این نزدیکی خونه‌هامون می‌تونه تو روابط دوستانمون کمک کنه.»
حال آن‌ها مکانی را غصب کرده‌اند و مردمانش را در حصار باغ‌های استرالیایی محبوس کردند (مانند موقعیت مردم فلسطین در فلسطین اشغالی).
۴) در قسمتی دیگر از انیمیشن شاهد آن هستیم که اوه به تیپ می‌گوید «قبل از این‌که ما بیاییم، کاپیتان اسمک به ما گفت که انسان‌ها به ما نیاز دارن؛ که انسان‌ها مثل حیواناتن و ما می‌تونیم زندگی اون‌ها رو با تعلیم دادن بهشون بهتر کنیم. به ما گفتن که انسان‌ها موجودات غیر پیچیده و احمقی هستند. ما این تصور رو داشتیم. ولی الان که فکر می‌کنم، می‌بینم که ما اشتباه فکر می‌کردیم…»
هرچند اوه دیگر چنین تصوری ندارد، اما باید متذکر شد این نیز همان تصوری است که برخی از یهودیان منحرف نسبت به غیر یهودیان دارند و معتقدند غیر یهودیان مانند حیوانات دست‌آموزشان هستند که باید به یهودیان خدمت کنند.
۵) یکی دیگر از شباهت‌های بوها به یهود، مسئله کاسموپولیتیسم است. کاسموپولیتیسم یا جهان‌وطنی یکی از دیدگاه‌های موردقبول یهودیان می‌باشد به صورتی که حتی نام انیمیشن نیز با آن قرابت دارد؛ گویی تمام کره زمین محل زندگی بوهاست و به آن‌ها تعلق دارد.

Home-2015.jpgییی

۶) از دیگر مؤلفه‌های مشابه بین بوها و صهیونیست‌ها، خصلت ترسو بودن است. ترسیدن و به ‌تبع آن فرار کردن، از ویژگی‌های بارز بوها در انیمیشن است که همین خصلت در صهیونیست‌ها به‌ وضوح دیده می‌شود.
۷) این روزها انیمیشن‌ سازان هالیوودی تلاش خاصی جهت نشان دادن تصویر بافومت به کودکان دارند که از این مسئله می‌توان به انیمیشن پونی کوچولو و خانه اشاره کرد. به‌ طوری ‌که رئیس بوها شباهت زیادی به بافومت دارد.

                                 

  Boov

Baphomet

۸) نمونه‌هایی از اسباب ‌بازی انیمشن خانه که باعث نفوذ دوچندان آن بین کودکان می‌شود:

HOME-toys-from-Flairs

518vfRozBjL._SX300_

2015-Hot-NEW-5pcs-set-3-4cm-Movie-HOME-Captain-Smek-Boov-Oh-PVC-Action-Figure                                                images

home-captain-smek-6-plush-kiddesigns-2

home-soft-toys

منبع: پویانقد



درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

1 نظر

  1. مسافر

    تمام آنچه که نوشته اید درست ولی در نهایت کودکی که این انیمیشن را می بیند به این نتیجه می رسد که ترس خوب نیست و شجاعت است که موجب موفقیت خواهد شد.
    در مورد شباهت یهودی این انیمیشن نیز که روشن می شود آنچه شباهت به بز بافومت داشت و رئیس قبیله ها بوها معرفی می شود، در نهایت کاملا از ریاست و حقانیت خارج می شود لذا چنین دیدگاهی شاید محل اشکال باشد….

    پاسخ

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *